Yhteisöllistä ja poikkitaiteellista käsityötä

Teksti ja kuva: Aino Riiho

Tilkkupeitto varsapuistosta maailmalle

Helsingin yliopiston käsityönopettajaopiskelijoiden opetusharjoitteluryhmä sai tehtäväkseen toteuttaa TOL:n 100-vuotisjuhlaseminaariin projekti, jonka toivottiin liittyvän käsityön yhteisöllisyyteen ja juhlan teemaan kaavoihin kangistumatta. Yhtälöön lisättiin vielä poikkitaiteellisuus (koulukielellä aineidenvälisyys) ja tuloksena oli monitasoinen superprojekti, jossa yhdistyi eri alojen osaaminen virkkauksesta videokuvaukseen.

Käsityön yhteisöllisyyttä on monenlaista ja se voidaan nähdä eri näkökulmista. Seminaarissakin esiintynyt kasvatustieteen tohtori Leena Vartiainen tutkii väitöskirjassaan uudenlaisia virtuaalisia ympäristöjä, joissa käsityöharrastajat jakavat ompeluohjeita ja kommentoivat toistensa tekemiä rooliasuja ja asusteita.

Juhlassa toteutettuun käsityötaideteokseen liittyy yhteisöllisyys kolmella tasolla. Paikan päällä tilkkujen virkkaaminen ja kirjominen yhtä aikaa muiden juhlavieraiden kanssa oli yhteisöllisyyttä ehkä perinteisimmin. Osallistujat tekivät töitä yhdessä, kohti yhteistä päämäärää. Tilkkupeitossa, joka päivän loppuessa oli nähtävillä Arppeanumissa, oli mukana yli sadan käsityön ammattilaisen kädenjälki.

Yhteisöllisyyden toinen taso toteutui seminaarin jälkeisenä tiistaiaamuna Helsingin Kaisaniemessä Varsapuistossa. Tilkuista ommellut peitot asetettiin loimiksi puiston hevospatsaille ja iloksi ohikulkeville kaupunkilaisille. Neulegraffitimainen toiminta toi väriä keväiseen maisemaan ja ihanaa mainosta käsityön ilosta ja mahdollisuuksista.

TOL-juhlassa kuvatusta videomateriaalista työstettiin yhteisöllisen käsityön kolmas taso, kun tilkkupeiton kokoaminen editoitiin musiikkivideoksi. Käsityönopettajien ja opiskelijoiden lisäksi projektiin kutsuttiin mukaan Aalto yliopiston Medialaboratoriossa uutta mediaa opiskeleva Forrest Oliphant sekä käsityönopettajan opinnoista välivuotta Berliinissä viettävä muusikko Tatu Metsätähti. Poikkitaiteellisuus toteutui eri alojen yhteistyönä ja mahdollistaa tilkkupeiton tarinan kertomisen maailmanlaajuisesti. Valmis musiikkivideo on nähtävillä internetissä osoitteessa www.youtube/ainotasapaino. Linkit videoon löytyvät myös TOL:n nettisivuilta ja Käspaikasta.

Yhteisöllistä käsityötaideteosta organisoineet opiskelijat iloitsevat projektin onnistumisesta ja kiittävät kaikkia juhlassa kortensa kekoon kantaneita luovia ja taitavia käsiä. Erityiskiitos kuuluu myös Minna Matinlaurille, joka kutsui ryhmän mukaan juhlaan ja Miia Collanukselle, jonka inspiroiva, avarakatseinen ja kannustava ohjaus mahdollisti hauskan projektin toteutumisen. Hyvä me!

Kirjoittaja opiskelee käsityönopettajaksi Helsingin yliopistossa.