Kankaita painattamassa

Jos vaatekauppojen valikoimat ja muotivärit eivät tunnu omilta, niin itse tekemällä saa sellaista kuin haluaa tai ainakin sellaista kuin osaa, joku koiranleuka voi todeta. Kun vaatteen suunnittelee ja toteuttaa itse, voi vaikuttaa jokaiseen yksityiskohtaan.

Täydellisen vaatteen valmistamisessa saattaa kuitenkin tulla stoppi jo kankaan hankintavaiheessa. Vaatetuskankaiden valinnassa on pakko tehdä samantyyppisiä kompromisseja kuin valmisvaatteita ostaessa, vaikka kuinka osaisi itse muokata, värjätä ja kuvioida kankaita. Olen itse useamman kerran juossut turhautuneena kaupasta toiseen, kun mielessä on ollut kuva tietynlaisesta sidoksesta, kankaan paksuudesta ja laskeutuvuudesta ja tarjolla on tuntunut olevan lähinnä trikoota, ohuita puuvillakankaita ja kummallisia kimaltavia juhlakankaita ja vieläpä väärissä väreissä.

Yhden helpotuksen kangaspähkäilyyn tuovat viime vuosina yleistyneet painokankaiden print-on-demand -palvelut. POD -palvelut, joissa tuote valmistetaan tilauksen jälkeen ovat mullistaneet kuluttajan valinnanvaran erilaisissa painotuotteissa, oli sitten kyse kirjoista, kankaista tai muista painotuotteista. Digipainotekniikan myötä kankaankuvioinnista on tullut helpompaa ja halvempaa ja muutamana viime vuotena fotorealistiset printtikankaat ovat vallanneet valmisvaatemarkkinoitakin. Nopea pyrähdys vaateliikkeissä osoittaa, että tämän kevään vaatteissa on paljon valokuvamaisia kasvi- ja kukkakuoseja.

Digipainossa kangasta ei ole pakko painattaa kymmeniä metrejä, vaan jopa alle metrin pituisten kangasmäärien painaminen on mahdollista. Nyt ei siis mikään estä suunnittelemasta ja painattamasta vaikka vain yhtä collegepaitaa varten täysin kreisiä kangasta, jossa kirmaavat yksisarviset ja kissanpennut!

Kuluttajia suoraan palvelevia digipainantaan erikoistuneita yrityksiä on kansainvälisillä markkinoilla useita ja useimmilla yrityksillä on julkaisuportaali, johon on helppo ladata omia suunnitelmia ja mallailla miten ne toimisivat kangaskuvioina. Kun kuvio on valmis, voi valita kangastyypin, jolle printin haluaa painatettavan. Esimerkiksi brittiläisellä Contradolla (https://www.contrado.co.uk) löytyy lähes 100 erilaista painopohjaa paksuista scuba-kankaista ohuisiin silkkeihin.

Jollei ole itse innostunut suunnittelemaan painokuvioita, voi muun muassa yhdysvaltalaisen Spoonflowerin sivulla (https://www.spoonflower.com) valita suosikkinsa tuhansista yksityisten suunnittelijoiden suunnittelemista printeistä. Samalla tavalla on myös mahdollista tarjota omia malleja muiden ostettavaksi.

Neulelangoissa en ole vielä törmännyt POD -palveluihin (tai ehkä oikeammin dye-on-demand -palveluihin), vaikka osa itsenäisistä indie-värjäreistä värjääkin myös tilauksesta. Olisihan se mahtavaa, jos voisi lähettää tarkan värimallin ja saada sukkien tai neuletakin verran lankaa juuri oikean sävyisenä.

Odotan mielenkiinnolla miten tekninen kehitys muuttaa tekstiilien valmistusta ja toivottavasti mahdollistaa yhä yksilöllisemmät, ekologisemmat ja taloudellisemmat valmistustekniikat. Ehkä muutamien vuosien päästä 3D-printtaus mullistaa kangasmarkkinatkin?

 

Elina

 

Kirjoittaja on valmistunut tekstiilityönopettajaksi Helsingin yliopistosta kymmenisen vuotta sitten, asuu Lontoossa ja tekee sekalaisia hanttihommia kustantamossa. Neuletyö kulkee mukana niin arkena kuin viikonloppuisinkin ja kolumnin kirjoitushetkellä puikoilla on vadelmanpunaista alpakkalankaa.