Baby in the box – kiertokorista äitiyspakkaukseen -näyttely Helsingin yliopistomuseossa

Helsingin yliopiston Tiedekulmaan ja Helsingin yliopistomuseon perusnäyttelyyn avautuu 9.11. erikoisnäyttely Baby in the box – kiertokorista äitiyspakkaukseen, joka on osa Suomi 100 -ohjelmistoa. Näyttely kertoo viime aikoina positiivista kansainvälistä huomiota saaneen äitiyspakkauksen historiasta ja sitä kautta myös hyvinvointiyhteiskunnan kehityksestä. Näyttely järjestetään yhteistyössä Kelan kanssa ja siihen liittyen järjestetään englanninkielinen seminaari 21.11. klo.12–16 Tiedekulmassa.

Näyttelypäällikkö Pia Vuorikosken mukaan Helsingin yliopistomuseossa on todennäköisesti Suomen museoiden laajin kokoelma äitiyspakkauksia. Lopullisena kimmokkeena näyttelylle toimi se, kun Yliopistomuseo sai lakkautetusta Lastenlinnan museosta lahjoituksena kaksi äitiyspakkauksen edeltäjää, kiertokoria. Kaikki Yliopistomuseon äitiyspakkaukset, joita on vuodesta 1962 vuoteen 1998 saakka, kuuluvat käsityötieteen kokoelmaan, jonne ne ovat päätyneet toimittuaan ensin käsityönopettajien koulutuksen oppimateriaalina. Käsityötieteen kokoelma siirtyi Helsingin yliopistomuseon hallintaan vuonna 2003.

Näyttelyssä on esillä kokonaisuudessaan vuosien 1962, 1977, 1998 ja 2017 äitiyspakkaukset. Lisäksi nähtävissä on äitiyspakkausten esineistöä 1980-luvun alusta ja 2010-luvun vaihteesta sekä kiertokoreista. Näyttelyyn liittyen Yliopistomuseo on myös kerännyt äitiyspakkausmuistoja ja valokuvia, joissa pakkausten esineitä on käytössä, sekä saanut lahjoituksina että lainoina esineitä näyttelyä varten. Vuorikoski kertoo äitiyspakkaustarinoista ilmenevän, että erityisesti äitiyspakkausten viltit ja makuupussit ovat usein jääneet käyttöön vauva-ajan jälkeenkin.

Näyttely koostuu kolmesta osiosta, joista kaksi sijaitsee Tiedekulmassa, toinen katutasossa ja näyttelyn laajin osa K1-kerroksessa. Näyttelyn kolmas osio on Yliopistomuseon päänäyttelyssä, josta äitiyspakkaus saa oman nurkkauksensa. Erityisenä huomion kohteena tässä näyttelyn osiossa on lasten terveydenhoidon historia. Tärkeä nimi aiheeseen liittyen on  Arvo Ylppö, joka sitoo äitiyspakkauksen historian tiukasti myös Helsingin yliopistoon. Äitiyspakkauksiin liittyy myös tekstiiliteollisuuden historiaa, sillä kangasuutuudet, kuten trikoo, frotee ja college, otettiin hyvin nopeasti käyttöön. Myös pula-aikana käytössä olleista korvikemateriaaleista on esimerkkejä näyttelyssä. Värimaailma puolestaan heijastaa hyvin selkeästi muodin muuttumista vuosien vieriessä

Korvaamaton lähde näyttelyn suunnittelussa on näyttelypäällikkö Pia Vuorikosken mukaan ollut Päivi Okon käsityötieteen pro gradu -tutkielma vuodelta 1998, Kapalosta bodyyn: Tutkimus äitiyspakkauksen sisältämistä vaatteista ja tekstiileistä vuosina 1938-1997. Tärkeä on myös Sanna Särkelän kansatieteen gradu vuodelta 2013, joka käsittelee äitiyspakkauksen näkymättömiä, eli valituksellisia ja poliittisia tavoitteita, jotka heijastuvat erityisesti äitiyspakkausten sisältämissä ohjekirjasissa.

Näyttely Tiedekulmassa 13.1.2018 saakka

Yliopistonkatu 4, Helsinki.

Avoinna ma-pe 7-23, la 10-18 ja su 10-22.

Helsingin yliopistomuseon perusnäyttely sekä äitiyspakkausnurkkaus

Helsingin yliopiston päärakennus, 3.kerros

Fabianinkatu 33, Helsinki.

Avoinna  ti-to 12-17 ja pe 12-16.

TEKSTI HELENA HÄMÄLÄINEN

Potkuhousuja vuodelta 1977. Kuva Timo Huvilinna/Helsingin yliopistomuseo