Käsityön lukiodiplomit esiin

Teksti Minna Lindqvist, kuvat Minna Lindqvist ja Outi Hakkarainen

Käsityön lukiodiplomit tarvitsevat lisää näkyvyyttä, miettivät Minna Lindqvist ja Nina Kivimäki. Toimen naiset perustivat blogin, joka kannustaa muitakin tekemään ja jakamaan hienoja töitä!

Käsityön diplomitöille on avattu sivusto www.lukiodiplomit.blogspot.com, jonne on tarkoitus kerätä diplomiin liittyvää tietoa ja esitellä lukiodiplomitöitä eri puolilta Suomea. Blogissa on yhteystiedot, jonne aineistoa voi lähettää tai blogiin saa itselleen käyttäjätunnuksen. Tällä hetkellä aineistoa on Tiirismaan ja Munkkiniemen yhteiskoulun lukioista, mutta hartain toiveemme olisi saada lisää kouluja mukaan.

Sivuston tavoitteena on tehdä käsityön lukiodiplomeita tunnetuksi ja lisätä niiden näkyvyyttä verkossa. Diplomitöiden arvioinnit ja esittelyt tuottavat vertailtavaa tietoa ja lisäävät arvioinnin luotettavuutta. Sivustolta löytää diplomikurssin aiheet ja tärkeimpänä osiona esitellään toteutuneita lukiodiplomeita portfolioineen, verkkonäyttelynä. Blogissa on kommentointimahdollisuus, joten opiskelijoille voi antaa sen avulla palautetta, positiiviset kommentit ja rakentava kritiikki ovat aina tervetulleita.

 

Diplomikurssi Tiirismaan tapaan

Diplomiaiheet annetaan opiskelijoille noin kuukautta ennen kurssin alkamista.

Diplomikurssi TS7 sijoittuu 2. lukiovuoden keväälle 4. ja 5. jaksoon. Kurssi on hajautettu niin, että 4. jaksossa tapaamme  1 x 75 min. teoriaosan merkeissä ja 5. jaksossa työskennellään 2 x 75 min. viikossa. Diplomityöt valmistuvat toukokuun puolessa välissä ja portfoliota on voinut jatkaa viimeisen koeviikon aikana. Kurssin laajuus on yhden lukiokurssin mittainen eli 38 tuntia.

Ensimmäisillä tapaamiskerroilla käymme tarkasti läpi Opetushallituksen antamat ohjeet ja mitä niiden mukaan diplomikurssille osallistuvalta opiskelijalta edellytetään. Arvioinnin kriteerit ja arviointikohteet käydään läpi, jotta opiskelija tietää, mitä tulevalta tuotteelta odotetaan ja millainen prosessi tarvitaan kiitettävään arvosanaan. Esittelen myös aikaisempien vuosien onnistuneita tuotoksia ja käymme läpi hyvän portfolion rakennetta ja visuaalista ilmettä. Portfolion valmistaminen vaatii myös ohjausta ja opetusta.

 

Kartta Lakanalle

Ryhmän kanssa käymme läpi aiheet. Meillä on ollut aiheet kirjoitettuna isolle paperilakanalle luokan seinällä, johon olemme käsitekarttatekniikan avulla lisänneet aiheista mieleen tulevia asioita ja täydentäneet kuviota viikko viikolta. Käsityöluokassa opiskelevat nuoremmat oppilaat pääsevät näin mukaan diplomitöiden ihmeelliseen maailmaan. Aiheen valintaa pohditaan ryhmässä ja ohjaajan kanssa kahden. Ryhmä kommentoi ideoita ja valittua aihetta, yhteinen keskustelu jatkojalostaa käsityötuotteita. Valitun aiheen ympärille aletaan kasaamaan tietoa ja syvennetään sitä oman tuotteen kannalta. Lähdemateriaalin käyttö on diplomityön parasta integraatiota muihin oppiaineisiin.

Suunnittelu, niin visuaalinen kuin tekninenkin, vaatii oman ohjeistuksensa. Tuotesuunnittelun perusasioita löytyy monista eri lähteistä. Suunnittelukuvan tekeminen alkaa pienistä luonnostelukuvista ja päättyy tarkkoihin piirroksiin tulevasta tuotteesta. Kuvallisen vaiheen jälkeen valmistetaan pienoismalli, sovitusvaate tai muunlainen kokeilu kolmiulotteisessa muodossa. Tässä vaiheessa pääsee myös kokeilemaan materiaaleja ja työvälineitä.

Suunnitteluvaihe raportoidaan videoinnin avulla. Sovimme tietyn päivän ja esittelemme suunnitelmat toiselle arvioitsijalle esimerkiksi web-kameran avulla, tai sitten videoimme tarinat myöhempää katselua varten. Opiskelijat valmistautuvat tähän työtapaan yleensä hyvin, koska sanallinen kerronta vaatii hiukan miettimistä. Tästä aineistosta töitä arvioiva saa alkumielikuvan, mitä on tulossa, ja opiskelijat oppivat kertomaan omista luovista ajatuksistaan ja analysoimaan suunnitteluvaihettaan.

 

Mars matkaan!

Sitten seuraa materiaalin, työvälineiden ja työtavan valinta, ja varsinainen tekeminen voi alkaa. Kurssin ohjaaja seuraa koko valmistusprosessin. Kotona voi tehdä ennalta sovittuja, perusteltuja työvaiheita, joiden aikana tuotteelle ei tapahdu mitään prosessin kannalta olennaisia muutoksia. Kotityöskentely yleensä kuvataan ja raportoidaan.

Työskentelyprosessia seurataan koko ajan ja kirjataan eri työvaiheissa sanallisesti ja kuvallisesti. Muut opiskelijat ja ohjaaja kommentoivat työskentelyä joko kirjallisesti tai keskustellen. Työskentelylle asetetaan välitavoitteita ja työn rationaalinen toteutus on yksi arvioitavista osa-alueista. Ongelmat, uudet ideat, suunnitelman muutokset ja muu lopputulokseen vaikuttava on ensiarvoisen tärkeää kuvata portfoliossa.

Lukiodiplomikurssi on haastava kokonaisuus opiskelijalle ja opettajalle, mutta sen jättämä jälki opiskelijaan ja koulumuistoihin on korvaamaton.

Linda Lebnaoui’n harlekiinipuku vuodelta 2009.
Ida Isotalo suunnitteli ja valmisti hapsuverhosta upean mekon.