Marian kässäkerho

blogit.iltasanomat.fi/kassakerho

Teksti: Laura Voipio Kuva: Maria Halkilahti

Tekstiilityönopettaja (ja valokuvaaja) Maria Halkilahti voi hyvällä syyllä tituleerata itseään koko kansan käsityönopettajaksi. Hänen Kässäkerho-bloginsa ilmestyy yhteistyössä Ilta-Sanomien kanssa, minkä vuoksi se saavuttaa harvinaisen suuren joukon myös sellaisia lukijoita, jotka eivät käsityöblogeja muuten aktiivisesti seuraa. Halkilahti jakaa blogissaan käytännönläheisiä ja helposti toteutettavia käsityövinkkejä ja -ohjeita jo kolmatta vuotta.

Marian Kässäkerhosta oli juttu Tekstiiliopettaja-lehdessä blogin alkuaikoina. Tänä päivänä Kässäkerho-blogi on vakiintunut tärkeäksi ja seuratuksi osaksi Ilta-Sanomien sisältöä. Nyt onkin kiinnostavaa päivittää kuulumisisa ja kysyä, mitä blogille ja sen tekijälle tällä haavaa kuuluu.

Mikä sai sinut aloittamaan bloggaamisen?

Ilta-Sanomien silloinen Muoti ja kauneus -sivujen tuottaja oli kiinnostunut käsitöistä. Kun hän kuuli tekstiilityönopettajan koulutuksestani, hän pyysi minua pitämään käsityöblogia lehden verkkosivuille, vaikkei minulla ollut aiempaa kokemusta bloggaamisesta. Kässäkerho-blogi aloitti marraskuussa 2010.

Millaisille lukijoille olet suunnannut blogisi?

Lukijakuntaan kuuluu käsityöntekijöitä laidasta laitaan. Se on välillä haastavaa ñ on vaikeaa tarjota kaikille kaikkea. Olen lähtenyt ajatuksesta, että jos itselläni on jokin tarve tai pulma, johon käsityö tarjoaa hyvän ratkaisun, teen aiheesta postauksen. Tai jos tykkään tietyn tyylisestä tuotteesta, joku toinenkin on varmasti siitä kiinnostunut. Osa blogin ohjeista on helppoja "klassikoita", osa liittyy käsityökulttuuriin, ja osa taas on edistyneemmille tekijöille.

Mikä on blogisi punainen lanka ja sanoma?

Koen, että käsityö on tärkeä osa nykykulttuuria. Käsityötä voidaan tarkastella myös yhteiskunnallisessa kontekstissa, sillä käsityöhön liittyy monia eettisiä ja ekologisia näkökulmia. Ajattelen, että käsityön tekijä voi asettua kulutuskulttuuria ja massatuotantoa vastaan: itse tehdyt tuotteet ovat juuri tekijän omaan vartalonmuotoon, elämäntapaan ja tyyliin sopivia ñ ja siten pitkäikäisiä.
Olen huomannut, että yksinkertainenkin ohje voi olla kiinnostava, jos sen tarjoaa lukijalle houkuttelevassa paketissa. Olen saanut palautetta käsityötaidottomilta ystäviltäni: osa blogin ohjeista vaikuttaa niin yksinkertaisilta, että hekin voisivat yrittää. Tuntuu hienolta, että olen saanut ihmiset harkitsemaan tuotteen itse valmistamista valmiina ostamisen sijaan. Pyrin myös siihen, etten tee turhia tuotteita, vaan niille on oltava oikeasti käyttöä. Sen lisäksi yritän olla korostamatta tekstiilikäsityöhön liittyviä sukupuolirajoja: käsityöt kuuluvat kaikille kiinnostuneille.

Miksi lähdit bloggaamaan juuri käsitöistä?

Olen aina tehnyt paljon käsitöitä. Nimenomaan nopeasti valmistuvat tuotteet, ompelu, vaatetus ja kaavoitus kiinnostavat minua. Ajattelin, että joku muukin voisi olla kiinnostunut minun näkökulmastani.

Mistä ammennat ideoita blogisi käsityövinkkeihin ja -ohjeisiin?

Kaikki on kiinnostavaa: muodot, materiaalit ja erilaiset elämänmuodot. Kumikkuus, väljät mitoitukset ja yksinkertaiset mallit ovat minimalismiin taipuvaisen käsityöntekijän unelma. Myös arjen pulmat houkuttavat kehittämään ratkaisuja. Osa ideoista lähtee materiaalista: ihanasta silkistä, kaapinpohjalta löytyvistä tilkuista tai ystävän kirppispussista kaivetuista vaatteista.

Kuinka usein kirjoitat uusia juttuja blogiisi?

Joka viikko tulee yksi postaus. Blogin rakenne on palstamainen, eli jokaisessa postauksessa on yksi ohje tai teemallinen kokonaisuus (kirjavinkit, käsityölehtiä arkistojen kätköistä tai esimerkiksi vetoketjun korjaus).

Millaisia neuvoja antaisit aloittelevalle bloggaajalle?

Mieti, millaisesta puhetavasta ja tyylistä pidät. Käsityötä voi lähestyä monesta näkökulmasta, ja uudet avaukset ovat tervetulleita. Luota omaan estetiikkaasi, ja panosta tuotteiden suunnitteluun ja viimeistelyyn.