Named – Rakkaasta harrastuksesta tuli suunnittelijasisaruksille työ

Teksti: Laura Voipio, kuvat: Liisa Salonen

– Voi ei, joku on jo toteuttanut liikeideani, parahti eräs toimitusneuvostomme jäsen Named-vaatemerkin lehdistötiedotteen tupsahdettua sähköpostiimme. Samaan hengenvetoon hän kuitenkin jatkoi:

– Kiinnostavaa, tästä yrityksestä tehdään ehdottomasti juttu!

Named-vaatemerkin idea on uusi ja tuore – ja kiinnostava, totta vie. Named on ajan hermolla kulkeva ja trendejä seuraava muotivaatebrändi, joka erottuu muista vaatemerkeistä nerokkaan ideansa ansiosta: se nimittäin myy valmisvaatteiden sijaan muotivaatteiden kaavoja. Muuten kotimainen Named toimii kuten muutkin muotimaailman syklisyyttä seuraavat vaatemerkit: yritys lanseeraa kahdesti vuodessa kevät/kesä- ja syksy/talvi -päämalliston, minkä lisäksi teemamallistoja esitellään ympäri vuoden. 

Named-vaatemerkin takana ovat helsinkiläiset suunnittelijasisarukset Saara ja Laura Huhta. Saara on valmistunut vestonomiksi Metropoliasta ja Laura jalkinemuotoilijaksi Wetterhoffilta. Named-merkki sai alkunsa sisarusten halusta luoda jotakin aivan uutta, rohkeaa ja raikasta vaatetusalalle. Oman kaavamalliston perustaminen oli heille luonnollinen tapa toteuttaa molempien intohimoa ja rakkautta vaatteisiin, muotiin, suunnitteluun ja vaatteiden valmistukseen.

Named-kaavamalliston kautta kaksikko haluaa rohkaista kaikkia kokeilemaan vaatteiden ompelua itse. Malliston tarkoituksena on myös herättää ajatuksia eettisestä ja ekologisesta kuluttamisesta – itse tehty vaate on persoonallinen ja yksilöllinen vaihtoehto massateollisuuden valmisvaatteille. Named-vaatteissa toteutuu myös valinnan vapaus: värejä ja materiaaleja muokkaamalla sekä yksityiskohtia muuntelemalla asiakas pääsee itse osallistumaan vaatteen suunnitteluprosessiin. Named-merkin motto onkin: itse tehtyihin vaatteisiin pukeutuminen on itseilmaisua parhaimmillaan.


Named lanseerasi ensimmäisen “First Named” –mallistonsa kuluvan vuoden elokuussa. Samalla aukesivat yrityksen verkkosivut ja verkkokauppa. Yrityksen ammattimaisesti toteutetuilta verkkosivuilta kaikki informaatio löytyy myös englanniksi. Suunnittelijoiden mukaan tällä hetkellä suurin osa kaavakaupoista tehdäänkin ulkomaalaisten asiakkaiden kanssa.

Tyylillisesti Named-vaatteet ovat yhdistelmä skandinaavista puhdaslinjaista yksinkertaisuutta ja mielenkiintoisia yksityiskohtia. Saara ja Laura Huhdan vahva ja varma pohjoismaalainen design on eittämättä suuri syy siihen, että nimenomaan ulkomaalaiset asiakkaat ovat löytäneet Named-merkin. Huhdan sisarusten seuraava mallisto lanseerataan tammikuussa 2014.


Named-verkkokaupasta voi tilata ensimmäisen kaavamalliston tuotteita, mutta sen lisäksi verkkosivuilta löytyy myös kaikille avoimia ja ilmaisia ompeluohjeita. Sivuilla on myös blogi, jossa käsitellään ompelu- ja käsityöteemoja laidasta laitaan sekä esitellään asiakkaiden omia Named-ompelutöitä. Suunnittelijoiden mukaan nettisivuista onkin tarkoitus rakentaa vähitellen interaktiivinen ompeluyhteisö, jossa harrastajat voivat tutustua trendeihin ja tekniikoihin sekä jakaa omia ideoitaan. Saara ja Laura Huhdan mukaan Named-kokonaiskonsepti onkin enemmän kuin muotivaatebrändi muiden joukossa – se on ennen kaikkea “oppimista, rakkautta luomiseen ja onnistumisen iloa”! 

- - - -

Named Clothing Finland Oy 
www.namedclothing.com 
www.facebook.com/namedclothing

Kotimaisen Named-kaavamalliston suunnittelusta ja toteutuksesta vastaavat suunnittelijasisarukset vestonomi Saara Huhta sekä jalkinemuotoilija Laura Huhta.
Named-vaatemerkin ensimmäinen kaavamallisto on saanut inspiraationsa miesten vaatetuksesta ja miesten juhlapukeutumisesta, mikä näkyy vaatteiden muodoissa ja yksityiskohdissa.