Ope bloggaa

Teksti Laura Voipio, Kuva Riikka Pitkänen

Kirkkonummelaisen Kirkkoharjun koulun testiilityönopettaja, Marja Lahtia, esittelee blogissaan tekstiilityön tunneilla syntyneitä, toinen toistaan hienompia, tekstiilitöitä ja -luomuksia. Opettajan ylläpitämässä blogissa oppilaat pääsevät esittelemään töitään laajemmalle yleisölle, oppilaiden huoltajat pääsevät tutustumaan tekstiilityön sisältöihin ja opettajakollegat voivat ammentaa ideoita omaan opetukseensa. Toivottavasti Marjan blogi kannustaa myös muita käsityönopettajia aloittamaan bloggaamisen ja oman koulunsa tekstiilityön opetuksen esittelyn!

Mikä sai sinut aloittamaan bloggaamisen?

Käsityöläisvuotta viettäessäni totuin työhuonekavereitteni kanssa raportoimaan tekemisiäni blogissa, perinnettä oli kiva jatkaa. Lisäksi blogista on paljon hyötyä uusien oppilasryhmien ja aiheiden kanssa aloittaessa sekä valinnaisaineita esiteltäessä. On myös kiva, kun omasta työstä jää kuvallinen jälki.

Millaisille lukijoille olet suunnannut blogisi?

Kaikille koulukäsitöistä kiinnostuneille, mutta erityisesti omille oppilailleni ja heidän huoltajilleen.

Mikä on blogisi punainen lanka ja sanoma? Miksi lähdit bloggaamaan juuri koulukäsitöistä?

Se, että myös koulukäsitöissä tehdään tosi hienoja juttuja. Se, että myös nykynuoret ovat taitavia, luovia ja ennen kaikkea innostuneita käsitöistä, eivät vain älypuhelimista tai tietokoneista. Haluan näyttää, että on sulaa hulluutta vähentää nuorten oikeutta käsitöihin tunteja vähentämällä ja määrärahoja leikkaamalla.

Mistä ammennat ideoita opetukseesi ja blogissa esiteltyihin käsitöihin?

Ideoita tarvitaan koko ajan ja ideoiden vaihtaminen ja jakaminen onkin tärkeä osa tätä työtä. Jyväskylässä asuessani kokoonnuimme Keski-Suomen Tekstiiliopettajat ry:n tapahtumiin vaihtamaan ideoita ja työohjeita, ja täällä Kirkkonummella edeltäjäni Sirpa Saari on auttanut minua paljon ideoinnissa ja käytännön tasolla. Lisäksi tietenkin käsityölehdet, netti ja toiset blogit ovat tärkeässä asemassa ideoinnissa. Ehdoton suosikkiblogini on ystäväni ja kollegani Taina Karttusen ylläpitämä hieno ”Kässää Palokassa” -blogi. Blogi on täynnä linkkejä ja ideoita koulukäsitöihin liittyen.

Kuinka usein kirjoitat uusia juttuja blogiisi? Viekö blogin päivittäminen paljon aikaa?

Blogin päivittäminen vie useampia tunteja kerrallaan, varsinkin kun minun tulee päivitettyä blogia melko harvoin, pari kertaa lukukaudessa.

Millaisia vinkkejä antaisit aloittelevalle käsityönopettaja-bloggaajalle, joka haluaa perustaa opetuksestaan kertovan blogin?

Kannattaa varautua siihen, että blogin luominen ja ylläpitäminen vie paljon aikaa. Myös töiden kuvaamista kannattaa miettiä. Itse olen pyrkinyt ylläpitämään blogia kuvallisesti edes kohtalaisen laadukkaana. Oppilaat kuvaavat itse työnsä ja olenkin sanonut heille, että edes hienosta työstä otettu kuva ei päädy blogiin, jos kuva on kovin huono. Ongelmia tuottaa erityisesti talvivalo sekä se, että oppilaiden ja opettajan ”hyvä kuva” eroaa usein aika paljon toisistaan. Kannattaa siis varautua myös itse kuvaamaan töitä ja itse olen välillä joutunut myös tinkimään tuosta ”hyvän kuvan” -periaatteesta. Sisältöäkin kannattaa miettiä. Hyvin nopeasti blogin sisältö alkaa toistaa itseään, kun samat työt toistuvat opetuksessa. Tämä ei ole välttämättä huono asia, mutta jollakin tavalla se on bloggaamisessa huomioitava. Oppilaiden kuvaamisessa myös lupa-asioiden tulee olla mietittyinä ja kunnossa.

Riikka Pitkänen kuvasi ystävänsä Maiju Rössin Kirkkoharjun koulun tekstiilitöistä kertovaan blogiin. Tunneilla syntyneet trendikkäät shortsit on kuvattu kekseliäästi ja onnistuneesti. Yksi opettaja Marja Lahtian ylläpitämän blogin ideoista onkin opettaa oppilaille myös tuotekuvausta.