Pääkirjoitus

Taidolla ja tunteella

Liiton ja lehden tämän vuoden teema on ”Taidolla ja tunteella”. Aloitamme lehdessä juttusarjan, jossa esittelemme käsityöläisiä, jotka tekevät työtään tämän teeman mukaisesti. Ensimmäiseen osaan kävin haastattelemassa suutaria, joka oli vihdoin aikuisiällä päässyt toteuttamaan lapsuuden haaveensa, ja teki nyt kenkiä omalla verstaallaan. Nuorena hänellä ei ollut siihen mahdollisuutta, koska silloin tyttö ei voinut päästä opiskelemaan suutariksi.

Vaikka ajat ovat muuttuneet, tytöt pääsevät suutareiksi, ja käsityö-oppiaine on yhteinen, minut havahdutti taannoin tokaluokkalaisen poikani havainto. Hän selasi työpöydältäni löytämää Tekstiiliopettaja-lehteä ja kysyi kummissaan ”äiti, miksei tässä lehdessä ole yhtään miestä?” Menin hetkeksi sanattomaksi ja yritin keksiä järkevää vastausta. Jos olisin vastannut, että koska tytöt yleensä tekevät tekstiilitöitä ja pojat teknisiä töitä, peli olisi menetetty ja poikani kiertäisi neulat ja napit sen jälkeen kaukaa. Mutisin jotain kierrellen, ja päätin opettaa poikani virkkaamaan.

Taidolla ja tunteella opetetaan myös steinerkouluissa, joissa taide- ja taitoaineita on perinteisesti painotettu. Yhteiset käsityöt ovat myös aina kuuluneet steinerpedagogiikkaan, ja myös siihen pääsee tutustumaan lisää tämän lehden sivuilla.

Kun poikani sai myöhemmin tietää käsitöiden sukupuolittuneisuudesta, hän totesi napakasti: ”Minä en sitten ainakaan halua aina vaan sahata”. Onneksi hänen ei tarvitsekaan. Tärkeintähän ei olekaan millä materiaaleilla ja työvälineillä käsitöitä tekee, kunhan tekee niitätaidolla ja tunteella.

Jaana