Pääkirjoitus

Kuin mummo uimassa

Sisäinen eläkeläiseni jäi kiinni, kun kelluntakerhoomme tuli vieras. Olemme siskoni kanssa käyneet melko säännöllisesti uimassa, ja nyt mukaamme liittyi kolmaskin uimari. Torjuimme yksissä tuumin hänen villin ajatuksensa, että muka kuumaan saunaan aluksi! Selitimme toinen toistamme täydentäen, missä järjestyksessä toimet suoritetaan, pukuhuoneesta altaaseen ja lopuksi kuumaan saunaan, kunnes kikatus vie voiton. Ei voi olla totta, oikeastiko me tehdään tämä aina näin, melko mummoa, vaikkei ikää ole vielä yhteensäkään edes kuuttakymmentä!

Facebookissa kiersi alkuvuodesta haastestatus. Haastaja lupasi viidelle ensimmäiselle statusta kommentoineelle itse tekemänsä käsityön, jos kommentoija jatkoi ketjua siirtämällä statuksen omaan profiiliinsa. Moderni kiertokirje, kivaa, ajattelin. Mutta hetkinen, tämähän olikin nurinkurinen juttu. Minä siis joutuisin tekemään viisi käsityötä ja saisin itse vain yhden, eikä niin kuin ennen vanhaan, kun luvattiin, että itse saa ihan sikana, vaikka lähettää vain yhden. Tunnustettava on, että jouduin miettimään muutaman päivän, mitä minä tästä oikein hyödyn?

Joulunajan jälkeinen käsityöähky painoi vielä päälle, mutta onneksi päätin osallistua. Pikkuhiljaa voin taas yhtyä lukiodiplomin suorittaneen Kira Kallion ajatuksiin:

– Sellainen intoa puhkuva tunne täytyykin olla, että onnistuu! Silloin usko omaan työhön on korkealla, kun pistää itsensä ja sydämensä mukaan työn tekoon. Mahtavinta on kokea se tunne vieläkin, kun näkee valmiin työn.

Samanlaista onnistumisen tunnetta ja jopa nurinkurista ajattelua on hyvä syy lähteä tavoittelemaan liiton juhlavuonna, teema kun on Kaavoihin kangistumatta.  Valmiina tarjoillaan joitakin juttuja, kuten esimerkiksi tilkkurekkakampanja. Mutta lopuista saavutetuista iloista vastaamme me liittolaiset itse.

Tekemään ryhtyminen on aina hankalinta, mutta kun tempausten järjestämisen makuun pääsee, se vie mukanaan, viestittävät käsityökilpailujen järjestämisestä innostuneet Etelä-Pohjanmaan tekstiiliopettajat.

Älä siis vaella vahingossa virkistävän vaihtelun ohi kuin tämä mummo uimahallissa! Ehkäpä minäkin heittäydyn villiksi näin kolmenkympin korvilla ja käyn kuumassa saunassa ennen uintia, tai menen vain porealtaaseen enkä ui ollenkaan!

Puuharikasta juhlavuotta!

Outi