Pääkirjoitus

Hyvää käsityön juhlavuotta!

Käsityönopettajille jokainen vuosi on käsityön vuosi, mutta erityisesti tänä vuonna käsillä tekemisen iloa on lupa jakaa muillekin. Toivottavasti käsityö saa tänä vuonna paljon näkyvyyttä – ja erityisesti arvostusta.

Liiton ja lehden tämän vuoden teema on ”Tee käsin – Voi hyvin!” Sitähän käsillä tekeminen parhaimmillaan on. Ihanaa rauhoittumista ja keskittymistä, josta tulee hyvä olo.

Käsityön arvo ei kuitenkaan voi olla pelkästään sen hyvää tekevässä voimassa. Muutenhan käsityönopettajat voisivat työskennellä ilman palkkaa, ja käsityöläiset lahjoittaa tuotteitaan ilmaiseksi.Vaikka niin käsityöläiset valitettavan usein tekevätkin. Kirpputoreilta löytyy lankakerän hinnalla neulottuja sukkia, ja käsitöiden rahallinen arvostus on hukassa, kuten puheenjohtaja tekstissään (s. 13) pohtii.

Toisaalta, jos käsitöiden tekemisessä tavoite on tehdä vain rahaa, itse tekemisestä katoaa helposti nautinto, ja samalla sen hyvinvointia edistävä voima. Erityisesti tämän ristiriidan kanssa kamppailevat käsityöyrittäjät. Joulun alla juttelin erään paikallisen käsityöläisen kanssa. Hänellä on oma putiikki ja kaikki edellytykset alkaa täysipäiväseksi käsityöyrittäjäksi. Siihen hän ei kuitenkaan halua ryhtyä, koska pelkää, että kun käsitöistä tulee taloudellinen pakko, hommasta katoaa tekemisen ilo.

Jos nykypäivänä aikoo pärjätä käsityöyrittäjänä, saa olla kekseliäs. Ompelijoiden työttömyys on huimaa, mutta kekseliäisyydellä ja sinnikkyydellä voi pärjätä, kuten Mirjami Malleus-Lemettinen (s. 20) osoittaa. Käsityöyrittäjien paine tulee esille myös Kaisa Hyrskyn viime vuonna julkaistussa väitöstutkimuksessa (s. 24). Tutkimuksessa kellosepät korostavat käsityön nautinnollisuutta ja luovuutta, mutta työn hitaus on yrittäjän näkökulmasta kannattamatonta.

Vaikka käsitöiden rahallisessa arvostuksessa on parantamisen varaa, voi niin käsityöläiset kuin käsityönopettajat lohduttautua ajatuksella, että on etuoikeutettua saada tehdä työtä, jolla on omaa hyvinvointia edistävä vaikutus.

Tee käsin ja voi hyvin, toivoo

Jaana