Pääkirjoitus

Saletisti natsaa

Keväällä meinasi tulla hiki jo ennen helteitä. Lehti oli jo lähtenyt painoon, kun eduskuntavaalien lopputuoksinnassa ulkomaalaisvastaisuus oli paljastumassa huonoa vitsiä todellisemmaksi ongelmaksi. Jotain niinkin villiä kuin kansallissosialistinen puolue oli yhtäkkiä ihan oikeasti perusteilla.

Vaikka tiesin, mitä tuleman pitää, postiluukusta viimein kolahtanut lehti kohotti kulmakarvat kansinostollaan. Myönnettäköön, että natsi-sanan huumorikäytössä yleensäkin taiteillaan mauttomuuden rajoilla, mutta nyt kanteen nostamani puolihuolimaton heitto natsimeiningin tarpeellisuudesta kouluissa oli saanut muutamassa viikossa aivan uusia, turhan vakavia merkityssisältöjä.

Pahoitteluni vielä, jos joku muukin hiljaisesti pahoitti mielensä. Tekstiiliopettajan mittakaavassa saimme palauteryöpyn, ja netissä pohdittiin erinäisiä natsikytköksiä. Värikkäitä visiointeja oleellisempaa oli mielestäni taas huomata, kuinka ympäröivän yhteiskunnan puheet ja tapahtumat vaikuttavat varsin nopeasti sanojen merkityssisältöihin. Natsimeininki tarkoittaa koulujen käytävien teineille jotain aivan muuta kuin oikeasti pelossa elävälle kanssasisarelle. Riittävästi kun tapahtuu, jopa huonolla huumorilla varustettu päätoimittaja ymmärtää, että sanasta on hauskuus kaukana.

Käsityön kanssa on oikeastaan sama juttu. Mitä me puhumme ja teemme muokkaa sitä, mitä ajattelemme käsityön tarkoittavan. Tässä lehdessä ajatusta käsityöstä rakennetaan juhlan ja arjen, uuden ja menneen konteksteissa. Liiton 100-vuotisen taipaleen kunniaksi käsissäsi on tavallista paksumpi juhlanumero, sillä käsityöstä löytyi paljon kirjoitettavaa. Liitto on yhtä kuin jäsentensä summa, niinpä pyysimme jäsenyhdistyksiä kertomaan, mitä liitolle kuuluu. Teimme myös katsauksen liiton historiaan (s. 7). Helka Lehti kävi Kaliforniassa selvittelemässä, mitä käsityön tulevat trendit voisivat olla, Amerikoissa kun ollaan aina vähän edellä (s. 4). Vai ollaanko sittenkään?

Käsityön merkityssisällöt rakentuvat suurimmaksi osaksi arjessa, mutta mahtavaa, kun saamme välillä liittää sanaan myös juhlaa. Käytä tilaisuus hyväksesi ja tule Tampereelle 8. lokakuuta.

Arjen juhlaa on ollut tämän lehden päätoimittaminenkin, kiitos että sain olla mukana. Seuraavasta numerosta eteenpäin Tekstiiliopettajassa kuvaa käsityöstä käy luonnostelemaan uusi päätoimittaja. Onnea matkaan, vaan eiköhän homma aika saletisti natsaa upean toimitusneuvoston kanssa.

Outi