Pääkirjoitus 4/16

Uusia ilmiöitä

Mitä muistat omista ala-asteajoistasi? Itselläni parhaiten mieleen ovat jääneet tilanteet, jotka poikkesivat perinteisestä luokkaopetuksesta: Ne, kun mentiin kuvaamataidon tunnilla piirtämään luontoon tai kun biologiassa istutimme puita koulun pihalle. Kaikista mieleenpainuvin oli kuitenkin parin kuukauden mittainen projekti, jossa luokkamme sai tehdä oman näyttelyn taidemuseoon. Teimme näyttelyyn omia jäljennöksiä museon taiteesta käsityön, kuvataiteen ja askartelun keinoin. Äidinkielen tunnilla kirjoitimme omia tarinoitamme museon teosten inspiroimana ja välillä laskimme matematiikkaa museon aulassa. Näyttelyn avajaisiin harjoittelimme vielä lauluja musiikin tunnilla.

Tämä oppiaineita yhdistävä projekti tuli mieleeni nyt, kun kouluissa on otettu käyttöön uusi opetussuunnitelma, jossa korostetaan ilmiöoppimista ja oppiaineita yhdistävää otetta. Reilun kahdenkymmenen vuoden takainen esimerkkini kertoo siitä, että monessa koulussa vastaavaa opetusta on toteutettu jo paljon aiemminkin. Monelle uusi ops saattaa kuitenkin tuottaa päänvaivaa ja opettajat kaipaavat varmasti konkreettisia ideoita ja inspiraatiota omaan opetustyöhönsä.

Tässä lehdessä uutta opsia perataan monelta kantilta. Ops oli Tekstiiliopettajaliiton syyspäivien teemana, mistä voit lukea lisää lehden lopusta. Kirja-arvosteluihin olemme keränneet uutta opsia käsitteleviä teoksia ja TVT Käsitöissä -palstalla kerrotaan ohjelmointia ja käsityötä yhdistävästä projektista. Parhaiten ideoita omien kouluprojektien toteutukseen saakin muiden koulujen esimerkeistä. Tästä lehdestä voit lukea lisäksi Kaustisen keskuskoulun museoyhteistyöstä sekä pääkaupunkiseudun kouluissa kokeiltavasta Co4Lab-projektista. Myös jatkossa esittelemme lehdessä kouluprojekteja, joissa korostuu ilmiöoppiminen ja oppiainerajoja rikkova ote. Jos koulussasi on tehty jokin hauska projekti, jaa se ihmeessä muillekin ja esittelemme niitä tulevissa lehdissä. Voit kertoa omasta projektistasi minulle sähköpostilla: jaana.m.pakarinen@gmail.com.

Vaikka uusi ops, ilmiöt ja projektit saattavat tuntua hankalilta toteuttaa, kannattaa ne kuitenkin pakon sijaan nähdä uusina mahdollisuuksina. Varmasti uudet tavat toimia vaativat opettajalta viitseliäisyyttä, ideoita ja yhteistyötä muiden aineiden opettajien kanssa. Mutta kaikki vaivannäkö varmasti palkitaan ja uudet tavat toimia tuovat vaihtelua koulutyöhön niin opettajille kuin oppilaillekin – jotka saattavat muistaa hauskat kouluprojektit vielä kahdenkymmenen vuoden päästäkin.

Jaana