Punomo 20v

Punomo.fi – käsityö verkossa  20 vuotta

Vuonna 1996 joukko tekstiilityötä opettavia kokoontui Turun TOP-keskukseen luomaan uutta. Hyvin nuoren internetin yhteisölliset mahdollisuudet olivat vielä tulevaisuuden ihmeitä, mutta pari opettajaa aavisti kuinka verkkoa voisi hyödyntää käsityön opetuksessa. Heidän visionsa osui naulan kantaan: Seuraavan kymmenen vuoden aikana rakentui satojen mukaan tulleiden joukkovoimalla Punomon vankka perusta.

Tällaiseen ympäristöön syntyi Punomo, alussa aikaan istuvasti nimellä Käsityön tietoboxi. Käsityön johdattivat verkkoon Turun opetustoimen TOP-keskuksen Pirjo Sinervo sekä Helsingin yliopiston Erja Syrjäläinen, joka silloin suunnitteli Tekstiiliopettajaliiton koulutuksia. Kesäkurssilla sivuston perusta syntyi spontaanisti. Esikuvia ei ollut. Tiedon jakamisratkaisujen keksiminen oli verkon mahdollisuudet oivaltaneen opettajajoukon luovuuden tulosta. Oppimateriaalien jakamistarve oli ilmeinen. Opettajien toinen toisilleen aiemmin monisteina jakamat ideat saatiin nyt levitykseen aivan toisella tavalla!

Punomon toiminta Turun ylläpitämänä oli mutkatonta. Käyttäjämäärät kasvoivat ja palkitusta sivustosta tuli poikkeuksellinen menestys koko opetuksessa. Käsityö sai sen, mistä muut yhä haaveilevat – runsaan verkko-oppimateriaalin ja yhteisen ympäristön.

Opetuslisenssi ja sisällön uudistus – aktiiveja kaivataan

Vuonna 2010 aika Turun helmoissa päättyi eikä julkista ylläpitäjää löytynyt. Punomon toiminta oli vaakalaudalla. Sivuston pelastamiseksi perustettiin Punomo Networks Oy vastaamaan teknisistä puitteista ja 2011 tukiyhdistys Käsityö verkossa ry vastaamaan sisällöistä. Ylläpidon ja kehittämisen rahoittamiseksi otettiin käyttöön opetuslisenssi, joka opetuksessa sivustoa hyödyntävällä opettajalla tulee olla. Lisenssi on opettajakohtainen, mutta rinnalle rakentuva oppilaitoskohtainen malli tulee palvelemaan paremmin usean opettajan yksiköitä.

Vuonna 2015 Käsityö verkossa ry aloitti massiivisen urakan, sivuston uudistamisen Wordpress-alustalle. Kahdessa vuosikymmenessä on kertynyt yli 12 000 julkaisua usean sadan julkaisijan voimin ja monenmoisilla konsteilla. Yhtenäiseen muotoon muokkaaminen on aikaa vievää – käsityötä. Opettajia ja opiskelijoita kutsutaan talkoisiin. ”Verkko-osaajana kehittyy vain verkkoa käyttämällä!” joten talkoisiin osallistuminen tuo mahdollisuuden opettajalle opetussuunnitelman kautta vaadittavien TVT-taitojen kohentamiseksi. Talkoot on sekä omaa opetusta että verkostoa hyödyntävä.

Työkalut tulevaisuuden käsityön opetukseen

Osa pedagogisesta sisällöstä tulee uudistuksessa siirtymään vain opetuslisenssin hankkineiden saataville. Lisenssi antaa käyttöön myös blogialustan hyödynnettäväksi opetuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja esittelyssä.

1990-luvun lopun kaltainen valtava talkoovoima sivuston kehittämisessä on kaventunut yksittäisten henkilöiden vapaaehtoistyön varaan. Millainen on Punomon tulevaisuus? Ylläpito vaatisi yhden ihmisen kokopäiväistä työtä – kehitystyöstä puhumattakaan. Ratkaisu sivuston ylläpitoon ja kehittämiseen onnistuu yksittäisen opettajan vankalla päätöksellä esimiehistä ja määräraharesursseista huolimatta hankkia koululleen opetuslisenssi. Oppimateriaalin käyttö opetuksessa edellyttää käyttömaksun e-oppimateriaalien ja elokuvalisenssien tapaan. Kaiken arvokkaan yhdessä tuottamamme materiaalin säilyvyydelle opetuslisenssi on elinehto. Tämän lisäksi kutsutaan kaikkia käyttäjiä työpajoihin, joiden avulla voidaan yhteisvoimin uudistaa vanhaa ja luoda uutta.

Visio tulevaisuudesta on positiivinen: Punomon kautta opettajat ja opiskelijat jakavat käsityötietoa ja tekevät käsityön merkitystä tunnetuksi koko yhteiskunnassa. Sinervon mukaan ”opettajien kannattaisi omina itsenäänkin tulla ulos ’lankakaapeista’ ja esitellä osaamistaan ja töitään! Tämä on pitkälti käyttämätön voimavara, jolla käsityölle voitaisiin saada nostetta”. Punomo tarjoaa mainion foorumin myös opettajan osaamisen esittelylle.

punomo.fi ja uudistuva sivusto väliaikaisessa osoitteessa punomo.npn.fi

Kuvassa Erja Syrjäläinen ja Helena Mantere Punomoa uudistamassa.

TEKSTI SAMPO JÄRVI • KUVA PIRJO SINERVO