Tekstiilit talteen ja kiertoon!

Teksti: Stina Berger-Eirola, Kuva Tekstiilipankki

Tekstiili- ja materiaalipankeista voi tekstiiliopettajatkin hankkia käyttökelpoista kierrätysmateriaalia.

Kauppakeskukset pursuavat halvalla, kaukomailla tehtyjä tekstiilituotteita. Valitettavasti halpuudessa on kääntöpuolensa kun tekstiilijätettä syntyy vuodessa kaatopaikoille noin 17 kiloa per henkilö. Siis kaatopaikoille! Myös uutta tekstiilimateriaalia päätyy kaatopaikoille, kuten teollisuuden ja kaupan jätteitä, jotka on usein halvempaa heittää roskiin kuin yrittää löytää niille käyttäjää. Ainakin puolet tekstiilijätteestä voitaisiin käyttää uudelleen tavalla tai toisella. Mutta miten?
Onneksi tähän materiaalituhlaukseen on herätty, ja uusia yrityksiä ja yhdistyksiä on syntynyt kierrätyksen tiimoilta. Esimerkiksi Tekstiilipankki-yritys ja Tekstiilikierrättäjät-yhdistys antavat foorumin sekä materiaalia tuottavalle että etsivälle. Yrityksistä esimerkiksi Remake ja GlobeHope ovat jo palvelun käyttäjiä. Toivottavasti myös tekstiiliopettajat löytävät uusia materiaalinhankintapaikkoja kierrättävistä yrityksistä ja yhdistyksistä!

Tekstiilipankki
Tekstiilipankki Facebookissa

Yksi kierrätystekstiilejä hyödyntävistä yrityksistä on Tekstiilipankki. Idea Tekstiilipankin perustamiseen lähti JuhaMatti Kykkäsen oman viisihenkisen perheensä tekstiilitarpeesta.
– Lasten ollessa pieniä vaatteita tarvittiin, ja paljon, koska kulutus oli kovaa ja on edelleen. Jutellessani ihmisille kuulin, että lapsille pieniksi jääneet mutta käyttökelpoiset vaatteet kuten myös muukin kodin tekstiilimateriaali päätyy usein kaatopaikkajätteen sekaan. Näin ollen ilmoitinkin, että voin vastaanottaa enemmän kuin mielelläni kaikki ylijäämät. Yllätyin siitä vaatemäärästä mikä kotimme ovesta tuli sisään, Kykkänen kertoo.
– Esimerkiksi Ruotsissa yritykset lahjoittavat ylijäämänsä eteenpäin, tämä on siellä jo käyttöönotettu ratkaisu. Olen myös tutustunut Suomessa uudelleenkäyttöön erikoistuneisiin yrityksiin kuten Remake ja Kierrätystehdas. Mietinkin miten nämä kaikki tahot voitaisiin yhdistää niin, että tuotteet saataisiin hyödynnettyä Suomen maan rajojen sisäpuolella ja viimeiseksi vaihtoehdoksi jäisi kaatopaikka. Idea tekstiilipankista, missä käyttöön kelpaavaa materiaalia voitaisiin jakaa, on syntynyt juuri tämän johdosta.
Tekstiilipankin jäseneksi voi liittyä maksamalla vuosimaksun 149 euroa. Liittymällä saa tietoa materiaalitarjonnasta ja pääsee tilaamaan materiaalia edullisesti, halusipa sitten tilata pieniä tai suuria määriä. Nettisivuilta näkee mitä kulloinkin on tarjolla.
– Materiaalia on kaikenlaisille toimijoille. Oppilaitoksille tarjoamme opetus- tai oppilastyöhön sopivia materiaaleja vetoketjuista ja napeista kankaisiin. Kädentaitajalle tai vaatteensuunnittelijalle tarjoamamme palvelut taas sisältävät suuren määrän tasalaatuista materiaalia ja yhteistyökumppaneittemme kautta laajan valikoiman kunkin tarpeiden mukaisia palveluita. Palveluita tarjotaan oman yrityksen perustamisesta brändäykseen tai tuotteistamiseen asti, Kykkänen sanoo.

Muita Tekstiiliä kierrättäviä palveluita:

Tekstiilikierrättäjät ry.
tekstiilikierrattajat.blogspot.fi

Yhdistys, joka pitää Varpaisjärven keskustassa hukkatekstiilien lajittelukeskusta. Tekstiilit välitetään mahdollisimman tehokkaasti jatkokäyttöön mm. käsityön harrastajille, alan opiskelijoille ja yrityksille. Yksi keskeinen osa toimintaa on materiaalipakettien kehittäminen mm. tekstiiliopetuksen tarpeisiin. Kehitteillä on myös virtuaalinen tekstiilipankki, josta myös muualla Suomessa asuvat tekstiilin hyödyntäjät voivat hankkia materiaalia. Materiaalipaketeista kiinnostuneet tekstiiliopettajat voivat ottaa yhteyttä yhdistykseen, sillä materiaalipaketteja kehitetään asiakaslähtöisesti.

Suomen Poistotekstiilit ry.
poistotekstiilit.fi

Materiaalipankki
mpankki.fi

Materiaalipankki on palvelu yritysten väliseen ylijäämämateriaalien myyntiin. Palvelussa yritykset voivat myydä itselle tarpeettomia materiaalieriä tai vaihtoehtoisesti etsintäilmoituksen avulla hakea itselleen sopivaa materiaalia. Palvelun kautta välitetystä maksuliikenteestä peritään kahdeksan prosentin komissio. Palvelussa ei ole liittymismaksua tai aikaperusteista veloitusta. Palvelun kautta voidaan myös antaa ilmaiseksi materiaalia. Tällöin kuluja ei muodostu kummallekaan osapuolelle.