Vaatevallankumous tulee!

Teksti Mari Salovaara, Kuva Rachel Manns

Jo riittää epäeettinen vaatetuotanto! 24.4. järjestettävä Vaatevallankumous yhdistää ihmiset tekemään pieniä tekoja suurten asioiden puolesta, ja osallistuminen on helppoa.

Vaateteollisuudessa on eettisiä ja ekologisia ongelmia, se tiedetään. Rana Plaza-vaatetehtaan romahdus 24.4.2013. ja sen 1133 kuolonuhria on jäävuoren huippu, mutta viimeistään se nosti muotiteollisuuden epäkohdat suuren yleisön tietoisuuteen. Samalla se sysäsi liikkeelle Fashion Revolution-kampanjan, joka yhdistää ammattilaiset ja kuluttajat ympäri maailman vaatimaan läpinäkyvyyttä ja tietoa vaatteiden tuotantoketjuista. Kampanjalla nostetaan esiin ihmiset, jotka vaatteita tekevät. Samalla osoitetaan vaateteollisuudelle, että ei ole yhdentekevää, kuka vaatteet tekee ja millaisissa oloissa. 

Fashion Revolution sai alkunsa Iso-Britanniasta, mutta levisi jo viime kevään aikana 54 maahan ympäri maailman. Suomessa ideaan tarttui vastuullisuusviestinnän ammattilainen Heidi Korva, joka innosti kampanjakumppanikseen Huili-lehden päätoimittajan Riikka Suomisen. Nimi suomennettiin Vaatevallankumoukseksi. Kampanja huipentui Rana Plazan romahtamisen vuosipäivänä 24.4.2014, joka tulee jatkossa olemaan joka vuosi Vaatevallankumouspäivä (engl. Fashion Revolution Day).

Ensimmäinen Vaatevallankumouspäivä onnistui mainiosti. Ajankohtainen aihe sai ihmiset innostumaan ja kehittämään erilaisia tapahtumia kampanjaa tukemaan. Suuri suosio johtuikin ehkä vapaudesta toimia mieleisellään tavalla, toimintaa ei saneltu ylhäältä. Viime keväänä Suomessa järjestettiin 11 paikkakunnalla 32 tapahtumaa. Oli ompelumielenosoitusta, vaatehuoltoasemaa, avoimia ovia suomalaisten suunnittelijoiden työhuoneilla ja vaatevalmistajien tehtaissa, vaatteenvaihtobileitä ja vastuullisten merkkien myyntitapahtumia. Yksinkertaisimmillaan saattoi osallistua pukemalla vaatteet nurinpäin vallankumouspäivänä ja näin osoittaa tukensa. Kampanja sai hyvin näkyvyyttä perinteisessä mediassa, mutta tärkeimmät viestintäkanavat ennen tapahtumaa ja sen aikana olivat Twitter, Instagram ja Facebook. Nuttu nurin-kuvia jaettiin sosiaalisessa mediassa, ja nämä #insideout-kuvat ovatkin kampanjan tunnus. Rohkeimmat ja aktiivisimmat lähettivät kuvansa vaatemerkilleen ja kysyivät ”Who made your clothes?”

Tänä keväänä, huhtikuun 24. päivänä, Vaatevallankumous on täällä taas! Tänä vuonna kysymys kuuluu ”Who made MY clothes?” Muuten toimintatavat ovat ennallaan: mieleisiään tapahtumia saa itse kukin järjestää. Jo nyt on tiedossa ainakin paneelikeskustelu ja Vaatehuoltoasemaa. Tänä vuonna tavoitteena on innostaa mukaan erityisesti koululuokkia ja kokonaisia kouluja. Vaatevallankumouksesta on kouluille suunnattua opetusmateriaalia englanniksi ja kevään aikana myös suomeksi. Olisiko Sinun koulusi mukana?

 

1. Pue 24.4.2015 vaate päällesi nurinpäin, ota kuva itsestäsi ja jaa se sosiaalisessa mediassa. Lisää hashtagit #vaatevallankumous, #insideout ja #fashrev jotta muut kumoukselliset löytävät kuvasi ja tietävät että olet mukana!

2. Lähetä kuva myös vaatemerkillesi ja kysy ”Who made my clothes?”

3. Kerro kaikille, jotka ihmettelevät nurinpäin olevaa nuttuasi, mistä on kysymys

4. Järjestä tapahtuma. Muista ilmoittaa tapahtumasi Vaatevallankumous-tiimille, joka lisää sen kampanjan tapahtumalistaan

5. Haasta työpaikkasi mukaan. Muistakaa sosiaalinen media ja hashtagit, kts. kohta 1!

6. Osallistu jonkun toisen tapahtumaan. Tiedot tapahtumista löytyvät Vaatevallankumouksen FB-sivuilta

7. Keksi jotain ihan muuta! Ennen kaikkea, puhu asiasta ihmisten kanssa!

 

Lisätiedot ja yhteydenotot:

fashionrevolution.org/country/finland

facebook.com/vaatevallankumous

info@vaatevallankumous.fi