Värikäs ennätyspeitto valtasi Helsingin

Teksti: Jessica Salo ja Liisa Leinonen  Kuvat: Liisa Leinonen

Hymyilevät kasvot seurasivat toinen toistaan lokakuisessa auringonpaisteessa, kun järjestäjien kaikki odotukset ylittäneet tilkkupeitot levitettiin Tuomiokirkon portaille.

Martta-liiton, Novitan ja Tekstiiliopettajaliiton tammikuussa aloitettu maailman suurin virkattu tilkkupeitto -tempaus ylitti tavoitellun 1000 peiton rajan kirkkaasti. 7800 peitosta ei mahtunut Tuomiokirkon portaille kuin 3800, loput jäivät pinoihin. Toimeliaat martat yhdistivät peittoja värikkäillä nippusiteillä ja pyysivät ihmisiä kerta toisensa jälkeen siirtymään taaksepäin, että peitoille olisi riittävästi tilaa.

Ensi- ja turvakotien liitolle ja Marttaliiton Yhteisvastuukeräyksen varoilla toteutetulle Kotirumba rullaamaan -hankkeen perheille lahjoitettavat peitot pääsivät hyvän mielen lähettiläiksi jo lokakuisessa auringonpaisteessa, kun tapahtuman katsojat intoutuivat ottamaan kaverikuvia värikkäillä portailla. Yhteisen työn tulosta oli helppo kunnioittaa ja peitoilla kävelijät riisuivat auliisti kenkänsä Guinnesin ennätysten kirjan pyrkivällä tilkkupeitolla tepastellessaan.

Tuomelan Marttayhdistyksen Eija Lihjamaa osallistui maailman suurimman tilkkupeiton rakentamiseen kahdella peitolla. Lihjamaa koki tapahtuman lisäävän janoa käsitöiden pariin ja nostavan sen arvostusta. Tärkeimpänä hän nosti esiin yhdessä tekemisen ja hyväntekeväisyystyön välittymisen myös nuoremmille polville. Oppi lienee onnistunut, sillä lapsenlapsikin halusi kokeilla isoäidinneliön virkkausta isoäitinsä opastuksella

”Tärkeintä käsitöissä on terapeuttinen vaikutus, jo puolessa tunnissa pääsee irti stressistä."

Cheng-hao Liauo on perheineen muuttanut vastikään Taiwanista Suomeen. He kuulivat tapahtumasta turisti-informaation lähettämällä Facebook-tapahtumakutsulla. Isoäidinneliöistä he eivät olleet ennen kuulleet, vaikka virkkaus olikin tuttu käsityötekniikka. Koko perhe koki tapahtuman upeaksi ja innostavaksi, suomenlippupeitto vain olisi saanut olla isompi!

Tenori Petri Bäckström osallistui tapahtumaan laulun lisäksi kolmella isoäidinneliöllä, jotka hän marttojen opastuksella teki Turun tilkkurekassa. Bäckströmin käsityöharrastus on perua peruskoulusta, jossa kolmannella luokalla innostunut käsityönopettaja sai kahdeksasta pojasta kolme jäämään tekstiililuokkaan.

Positiivinen muisto käsitöiden eheyttävästä vaikutuksesta on sittemmin nostanut päätään useasti. Australiassa vaihto-oppilaana olluäckström yllätti kurssitoverinsa neulomalla itse kouluasuun kuuluvan punaisen neulepaidan ja onpa anoppikin testannut hänen taitojaan kolmen millin puikoilla.
Tärkeintä käsitöissä on terapeuttinen vaikutus, jo puolessa tunnissa pääsee irti stressistä, summaa Bäckström ja kääntyy katsomaan Tuomiokirjon portaille levittyvää upeaa stressinlievitystäkkiä.

Helsinkiläinen Annikki Nurminen osallistui tapahtumaan miehensä kanssa ja ihaili portaille levittyvää peittoa superlatiivien saattelemana. Tapahtumaan hänet sai osallistumaan Aamu-TV:n maininta. Vaikka Nurminen osallistui tempaukseen ainoastaan katsojana, arvosti hän suuresti peiton teon vaatinutta yhteisöllisyyttä ja koki sen koskettavan myös katsojaa.

Tuomelan Marttayhdistyksen Eija Lihjamaa
Cheng-hao Liauo