Käsityön etäopiskelutehtäviä

18.3.2020

Ohessa on koottuna käsityön etäopiskeluun soveltuvia tehtäviä luokka-asteittain. Voit koota näistä omalle luokallesi sopivan kokonaisuuden. Tehtäviä voi muokata vapaasti.

Sivusto päivittyy jatkuvasti. Laita hyvä kiertämään ja jaa oma opetuskokonaisuutesi muille: puheenjohtaja@tekstiiliopettajaliitto.fi

päivitetty 3.4.2020

3-5 lk.

Seuraavat tehtävät: Elisa Holopainen
Ota selvää, mitä käsityötarvikkeita kotoasi löytyy.
KOVAT MATERIAALIT: Mitä kovia materiaaleja? (esim. puupaloja, nauloja) Mitä kovien materiaalien välineitä? (esim. vasara)
PEHMEÄT MATERIAALIT: Mitä pehmeitä materiaaleja? (esim. lankaa) Mitä pehmeiden materiaalien välineitä? (esim. neula, silmäneula)
Tarkista lista vanhempiesi kanssa. Selvitä, mitä tarvikkeita saat käyttää omin päin. Toteuta pieni käsityö niillä välineillä, mitä saat käyttää.

Haastattele vanhempiasi ja isovanhempiasi (jos et näe heitä, voitko soittaa heille?).
- Mitä käsitöitä he tekivät koulussa?
- Mikä oli heidän lempikäsityönsä koulussa?
- Onko heillä tallessa jotain koulukäsitöitä, joita he voisivat näyttää sinulle?
- Tekevätkö he nykyään käsitöitä? Jos tekevät millaisia?
- Voit keksiä lisäksi omia kysymyksiä.

Etsi vaatteistasi niiden hoito-ohje merkintöjä.
Kurkista vaatteiden sisälle ja etsi niistä lappu, jossa lukee miten vaatetta voi pestä ja hoitaa. Lapuissa lukee myös mitä materiaalia vaatteesi on.
Selvitä:
- Missä vaatteesi on valmistettu?
- Mistä materiaaleista vaate on tehty?
- Miten vaatteen saa pestä?
Apua saat näistä linkeistä:
- Kun pestään pyykkiä, miten se kannattaa lajitella?
- Mitä ennen pyykinpesua kannattaa tehdä vaatteille, joissa on taskuja, vetoketjuja ja nappeja?
- Miksi vaatteita ei kannata pestä liian kuumassa vedessä?

Väritehtävä
- Mikä on lempivärisi? Osaatko kertoa miksi?
- Mikä väri saa sinut iloiseksi? Mikä surulliseksi?
- Arvaa perheenjäsentesi lempivärit? Kysy, olitko oikeassa?
- Suunnittele lempiväristäsi vaate tai huonekalu.
Kirjoita ja suunnittele paperille.

Mestaritekijät ja minimaailmat

Dplaylla pyörii Mestaritekijät niminen lifestyleohjelma, jossa etsitään Suomen parasta kädentaitajaa. Voit katsoa ohjelman ilmaiseksi.

1. Katso Mestaritekijöiden jakso 2, jossa käsitellään minimaailmoja.
  2. Pohdi kuka kilpailijoista onnistui minimaailman rakentamisessa sinun mielestäsi parhaiten. Miksi?
  3. Rakenna oma minimaailmasi kotoa löytyvistä materiaaleista esim. jogurttipurkeista, langanpätkistä, oksista jne.
  4. Ota kännykällä kuva maailmastasi ja kerro kuka tai mikä siellä asuu.

Käsityön kiinnostuksenkohteet

Etsi YouTubesta käsitöihin tai tekniikkaan liittyvä videopätkä. Laita videon linkki opelle ja kerro miksi video kiinnostaa sinua.

Tervetuloa oppimaan käsityötä

Etäkoulu Kulkurin opetuspaketti käsityöhön tutustumiseen.

Katso myös Nina-Kaisa Puustisen vinkit tämän sivun lopusta!

• työvälineet ja materiaalit.pdf 492 KB
    Käsitöitä tehtäessä tarvitaan erilaisia työvälineitä ja materiaaleja. Esim. puukäsityössä työvälineitä ovat vasara, saha ja maalipensseli, kun taas materiaaleja ovat puu, naulat, rautalanka ja maali. Työvälineillä työskennellään ja materiaaleista valmistetaan esine tai tuote. Tekijä Elina Öljymäki

Korusuunnittelua

Oppilas suunnittelee oman korun ympäristöstäan havaitsemiensa luonnon muotojen perusteella. Apuna voi hyödyntää Muodosta koruksi -tehtävää. Suunnitelman jälkeen korusta valmistetaan prototyyppi esimerkiksi muovailemalla (muovailuvaha, sinitarra, taikataikina jne.).

30.4. asti korusuunnitelman voi lähettää Lumoavan kilpailuun.

6-9 lk.

Verta, hikeä ja T-paitoja -dokumenttisarja

YleAreenassa löytyy sarja, jossa joukko nuoria bloggaajia tutustuu puuvillan tuotantoon sekä oloihin Myanmarilaisissa vaatetehtaissa. Jakson sisällöistä voi rakentaa omilla tunnuksillaan kysymyspatteriston esimerkiksi Google Formsiin. (Ethän jaa näitä kyselyitä suorana linkkinä eteenpäin, sillä kyselyn tehnyt opettaja seuraa omien oppilaidensa suorituksia vastausten kautta.)

Jaksojen 1 ja 7 liittyvät tehtävät löytyvät jo valmiina Qridistä sen käyttäjille.

Jakson 1 kysymyksiä

Jaksojen 1 ja 2 kysymyksiä

Jaksojen 7 ja 8 kysymyksiä

Vaatevallankumos

Vaatevallankumous (Fashion Revolution) on kansainvälinen kampanja, jonka tavoitteena on tehdä vaateteollisuudesta vastuullisempaa. Kampanjaviikko järjestetään joka vuosi huhtikuussa Rana Plazan romahtamisen vuosipäivän (24.4.) aikoihin.

Myös koulut ja yksittäiset luokat voivat osallistua Vaatevallankumous-kampanjaan. Tähän materiaaliin on koottu ehdotuksia siitä, miten aihepiiriä voi käsitellä eri oppitunneilla kaikenikäisten oppilaiden kanssa.

Etäopetusta Kahootin avulla

Materiaalioppi ja kiertotalous

Minä ja vaatteeni

Minä ja vaatteeni on projektityö vaatteista ja omasta pukeutumisesta. Työn tarkoituksena on miettiä ja pohtia omaa pukeutumista ja vaatteiden merkitystä. Tekijä: Katja Purmonen

Kontiolahden koulun Pedanet-sivut

Katja Purmosen ja Minna Tiilikaisen tekemiä ohjeita tekstiilityön projekteihin, joita voi hyvin soveltaa etäopetukseen.

Sisustukseen ja muotoiluun näkökulmaa

YleAreenassa   Design 3000 ja Kasper Strömman. Pohjoismainen design tunnetaan funktionaalisesta muotoilustaan ja vahvan yhteiskunnallisesta ja sosialistisesta tehtävästään. Sodanjälkeisessä maailmassa pohjoismaiset muotoilijat halusivat luoda perheille tarpeellisia käyttöesineitä, joihin kaikilla olisi varaa. Mutta mikä designin tehtävä on nyt, kun individualismi on korvannut sosialismin ja entisistä käyttöesineistä on tullut statussymboleja?

Punomo

Löydät Punomosta koottuna materiaalia käsityön etäopiskeluun.

Yle Triplet

Yle Triplet tarjoaa opettajille palvelun käsitellä uutisten maailmaa opetuksessaan. Palvelussa jokaiseen uutisvideoon on tehty taustamateriaali ja tehtävät (mm. kysymyksiä vastauksineen sekä tietovisoja) opettajien käyttöön. Taito- ja taideaineet ovat Tripletissä yhteisenä ryhmänään. 2019 ja 2020 julkaisutuissa käsityöhön liittyvissä uutisissa käsitellään etenkin muotia ja kuluttamista sekä uusia materiaaleja.

Käsityöalan yritykseen tutustuminen

Sopiva tehtävä 7-ja 8-luokkalaisille. Tekijä Eila Kaunisvaara.

Eettinen kuluttaminen

Eetti on kehittänyt ilmaisia oppimateriaaleja maailmankaupan oikeudenmukaisuuden kysymyksistä. Tältä sivulta löytyy esityksiä, tehtäviä ja oppaita vaatteiden, puuvillan, elektroniikan ja ruoan tuotannosta sekä medialukutaidosta, mainonnasta ja vastamainoksista. Materiaalien ytimessä ovat vastuullinen kuluttaminen, kriittisen ajattelun taidot ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen tavat.

Vierailu virtuaalisille käsityömessuille!
<https://www.kassamessutnetissa.fi/>
Tehtävänäsi on tutustua messujen näytteilleasettajiin. Heistä mielenkiintoisimman esittelet myös minulle. Kuka hän on ja millaisia hänen/heidän tuotteensa ovat? Miten ja mistä tuotteet valmistetaan? Miksi juuri tämä näytteilleasettaja on sinusta mielenkiintoinen? Kerro myös mitä ideoita sinä sait messuilta? Löytyikö jotain mitä haluat toteuttaa käsityötunnilla?
Palauta tehtävä xxx.  Idean jakoi Eila Kaunisvaara

Suomen Muotoilukasvatusseura ry SUOMU

Ladattavat MUTKU opetusmateriaalit.

Suomen Tekstiili ja Muoti

Ajankohtaisia videoita.

Ilmastonmuutos tekstiilityön opetuksessa

Vaikka tekstiiliala ei kuulu suurimpiin kasvihuonekaasujen päästäjiin, on muotialalla paikkansa ongelman ratkaisemisessa ja tekstiilityön opettajalla oma, esimerkiksi kuluttajakasvatukseen liittyvä roolinsa ilmastokasvattajana. Tekstiilityön opetus onkin muiden oppiaineiden ohella merkittävässä roolissa ilmastonmuutos -ilmiön syvällisessä ymmärtämisessä ja ilmastoystävällisen maailman rakentamisessa.   Open ilmasto-opas.

Käsityötunti

Karanteenikäsitöitä blogissa /Päivi Melamies

T-paitavideoita

T-shirt hacks for kids

Kuinka viikata t-paita kahdessa sekunnissa

T-shirt war

Ryijyn ompelu

Jenni Vanhamaan tekemiä videoita ryijyn ompelusta YouTubessa.
Ryijysuunnitelmia video

Origamilaatikon taittelu
Voit käyttää vaikka lehdistä löytyviä värikkäita sivuja, antaa tehtäväksi suunnitella itse paperin kuvioinnin tai etsiä netistä haulla "free printable origami paper".
Tässä linkki video-ohjeeseen.

Oheinen pdf on skannattu et-lehden extranumerosta 2/2017. Lisäsin siihen pari selvennystä käsin.
Lisää ohjeita nettihaulla "free origami instructions". Ohje Johanna Yli-Muilu.

Vaatekaapin kevätsiivous ja letityshaaste

Etäopetus 9. lk - Keittiöremontti

Suunnitellaan kotiin uusi keittiö  eli tehdään virtuaalinen “keittiöremontti”. Tavoitteena suunnitella tarkoituksenmukainen ja toimiva keittiö käyttämällä selainpohjaista suunnitteluohjelmaa. Tekijä Ville Niskanen.

• VAATEKAAPPINI7 (1)-1.docx 15 KB
    Anu Vartiainen: Vaatekaapin siivous- ja huoltotehtävä 7-luokkalaisille. Anu Vartiainen
  • OPELLE.docx 14 KB
    Tekstiilitaiteeseen liittyvä tiedonhankintatehtävä. Tiina Tiitinen

Terveisiä Qatar Finland International Schoolista Dohasta Qatarista

"Hei kaikki kollegat siellä Suomessa. Olen täällä nyt viikon ajan kollegani Jouni Salmirinteen kanssa pyörittänyt käsityön opetusta etänä. Haluamme jakaa hyvät vinkit kaikille. Materiaali on kaikki englanniksi, mutta kieli on aika helppoa ja niitä voisi käyttää kieliluokille sellaisenaan. Ne on myös helppo kääntää suomeksi. Teemme materiaalia luokille 3-9, tavoitteena saada useamman viikon (2-3) kestäviä projekteja. Tiedostonnimen alussa oleva G3 tms tarkoittaa luokka-astetta. Ja täällä kaikki ovat ainakin vuoden nuorempia kuin Suomessa, eikä kodeissa ole yleensä mitään käsityötarvikkeita.

Pari vinkkiä:

• tehkää kaikki yhdessä kollegan kanssa ja unohtakaa tekninen, tekstiili jako (jos sitä nyt joku vielä käyttää)
  • Jos juuri tuli työ valmiiksi tai vaikka olisi kesken niin ensimmäisen viikon tehtävä on työpäiväkirja
  • Ompelukoneen osat tai joku muu työkalujen nimeämismoniste on myös helppo aloitus. Koneiden ohjekirjat ovat netissä PDF muodossa ladattavissa
  • Moni tekee liikaa. Tässä kohdassa less is more. Poikkeustilassa kaikki downshiftaaminen on sallittua.
  • Ja samoja projekteja vaan eri luokka-asteille, niin sisarukset voivat tehdä yhdessä."

Best regards,

Ms. Niina-Kaisa Puustinen

Ilmaisia kaavasivustoja vinkkasi Annastiina Jokitalo:

Huppareita

Collegehousut

Naisten kesähaalari

Korusuunnittelua

30.4. asti korusuunnitelman voi lähettää Lumoavan kilpailuun.

OPH Verkkomateriaaleja käsityön opetuksen tueksi