Näkyvä käsityö-kilpailussa palkitut jäsenyhdistykset

31.1.2019

Edellisenä vuonna 2018 liitto haastoi käsintekijät pohtimaan, mihin käsityötä tarvitaan ja mikä on käsin tekemisen merkitys. Vuoden 2018 teema Näkyvä käsityö tuotti hienoja oivalluksia ja sosiaalinen media täyttyi ilahduttavasti #näkyväkäsityö-päivityksistä.

Tekstiiliopettajaliiton jäsenyhdistyksistä palkittiin Tampereen seudun tekstiiliopettajat 500 euron stipendillä sekä Lahden seudun tekstiiliopettajat ja Satakunnan tekstiiliopettajat 250 eurolla. Onnea voittajille ja kiitokset haasteeseen osallistumisesta!

Tampereen yhdistys vei voiton monipuolisella ja aktiivisella näkyvyydellä. Päätempauksessaan käsityömessuilla saavutettiin myös valtakunnallista näkyvyyttä ja käsityölle positiivista mediahuomiota. Tampereen Seudun Tekstiiliopettajat ry on toiminut yhteistyössä esim. seurakuntien, museoiden, kahviloiden, Taito-Pirkanmaan ja Tampere-talon kanssa tapahtumien ja projektien muodossa.

Otoksia Tampereen näkyvästä käsityöstä:
Käy kurkkaamassa somekanavat:

Satakunnassa käsityön aineenopettajakoulutus ja perusopetuksen käsityöt suunnittelivat
työpajapäivän aiheena ja materiaalina muovi ja sen kierrätys. Työpajat
järjestettiin mm. Eurassa 7.- luokkalaisille Taidon ja käsityön viikolla. Aiheesta kirjoitettiin Alasatakunta sekä Länsi-Suomi -lehtiin.

Näkyvä käsityö Lahdessa tarkoitti yhteisöllisesti toteutettuja kirjoneulepalloja, joita piilotettiin Lahden keskustan alueelle joululahjoiksi löytäjilleen. Palloja syntyi 70 kappaletta, ja yhteinen tekeminen loi jouluista mieltä ja tunnelmaa. Yhdistyksen mukaan: ”Parhaat pikkujoulut vuosikausiin.” Katso oheinen video tempauksesta: https://www.youtube.com/watch?v=EnO06M_7E0g&feature=em-share_video_user&fbclid=IwAR1hexNf2L0dbjahkk5VbmLtIvynSZCk63y0TaMtUw1yvL96lmx5zkrces8