RETEE-projekti kannustaa kierrätysmateriaalien käyttöön

8.2.2020

RETEE! –projekti kannustaa kierrätysmateriaalien käyttöön

Retee –projekti käynnistyi Etelä-Hämeen ja Tampereen seudun tekstiiliopettajien yhteisellä koulutuspäivällä Hämeenlinnassa viime keväänä. Ekodesignin asiantuntija Outi Pyy inspiroi ensin luennollaan ja hänen johdollaan suunniteltiin tehtäväideoita kierrätysmateriaaleilla. 2-3 opettajan ryhmissä syntyi kahdeksan tehtäväkokonaisuutta, jotka ovat sellaisenaan otettavissa käyttöön käsityön opetuksessa eri kouluasteilla, eri ikäisille oppijoille. Nämä tehtäväideat löytyvät projektin blogista: https://retee-projekti.blogspot.com/

Projektin ideana on kannustaa kokeilemaan ja käyttämään kierrätysmateriaaleja tekstiiliopetuksessa sekä jakaa kokemuksia ja ideoita muiden kanssa. Samalla tarjoutuu mahdollisuus pohtia oppilaiden kanssa niin käytettyjen materiaalien alkuperää kuin ekologisuutta ja eettisyyttäkin.

Projektin tavoitteena on innostaa ja rohkaista opettajia ja oppilaita kierrätysmateriaalien käyttöön käsityössä. Tavoitteena on myös jakaa kokemuksia ja ideoita sekä tarjota välineitä opettajille, jotka ovat suoraan otettavissa käyttöön omassa opetuksessa.Lisäksi projektin kautta saadaan näkyvyyttä käsityönopetukselle sosiaalisessa mediassa.

Projekti toteutetaan kouluissa (perusopetuksessa ja taiteen perusopetuksessa) lukuvuoden 2019 -2020 aikana. Jokainen voi käyttää kierrätysmateriaaleja haluamallaan tavalla. Se voi olla vanhojen tekstiilien korjaamista luovasti, jolloin tuotteen käyttöikää pidennetään (esim, vaatteen tuunaamista). Se voi olla materiaalin uudelleenkäyttöä, jolloin vielä käyttökelpoisen materiaalin käyttötarkoitus muutetaan toiseksi (esim. vanhojen vaatteiden/tekstiilien käyttöä materiaalina), tai vaikka jätteen hyötykäyttöä uusien tuotteiden valmistuksessa (esim. teollisuuden leikkuujätteen hyödyntämistä). Lopputulos voi olla taideteos, uniikki käsityötuote tai pieni sarja tuotteita. Työ voidaan tehdä yksin tai ryhmässä

Kutsua projektiin on jaettu Etelä-Hämeen ja Tampereen seudun tekstiiliopettajien kautta, mutta mukaan voivat liittyä myös opettajat, jotka eivät kuulu näihin yhdistyksiin. Työn vaiheita, prosessikuvia, ideoita ja kuvia valmiista töistä jaetaan Instagramissa hastagilla: #retee2019 ja projektin Facebook-sivulla.

Blogi antaa mahdollisuuden esitellä laajemmin pedagogisia ajatuksia tehtävien taustalla ja jakaa kokemuksia, mikä toimi ja mikä ei toiminut.

Kaikkien lukuvuoden loppuun mennessä blogiin kirjoittaneiden kesken sekä Instagramiin tai Facebookiin postanneiden kesken arvotaan palkinto / palkintoja keväällä 2020. Instagramiiin voivat laittaa kuvia töistään helposti myös oppilaat itse. Facebook –sivulla voi julkaista vierailijana tai lähettää tekstin ja kuvat Etelä-Hämeen tekstiiliopettajille. Samoin blogitekstit muutaman kuvan kanssa voi lähettää sähköpostiin: milla.ojala@hameenlinna.fi

Työryhmä:

Anu Vartiainen, Tiina Hytti, Anu Pääskyvuori, Tuula Ohvo, Milla Ojala