Vuoden 2014 tekstiiliopettaja Maritta Virtanen

Tekstiiliopettajaliitto TOL ry. on valinnut Vuoden 2014 tekstiiliopettajaksi Helsingin Aurinkolahden peruskoulun tekstiilityönopettajan Maritta Virtasen.

Maritta on valmistunut Helsingin yliopistosta kasvatustieteiden kandidaatiksi 1988 ja työskennellyt tekstiilityönopettajana vuodesta 1986 alkaen. Nykyisin Maritta työskentelee teknologiapainotteisessa peruskoulussa, jossa tekstiilityötä opetetaan nykyaikaisesti yhteisenä oppiaineena vuosiluokille 3–9.

Maritta on aktiivinen ja ajanhenkinen tekstiilityönopettaja, joka toimii monilla saroilla käsityön hyväksi. Hän on kuulunut Tekstiiliopettajaliiton hallitukseen vuosina 2002–2007 ja uudestaan vuodesta 2011 eteenpäin, toimien mm. liiton varapuheenjohtajana. Tekstiiliopettajaliiton edustajana Maritta on edistänyt tekstiilityön näkymistä Aineopettajaliitossa hallituksen jäsenenä, sihteerinä ja tällä hetkellä myös opetussuunnitelmatyöryhmän jäsenenä.

Paikallistasolla Maritta on ansiokkaasti toiminut Helsingin seudun tekstiiliopettajat ry:n puheenjohtajana 12 vuotta ja tällä hetkellä hän toimii yhdistyksen varapuheenjohtaja. Yhdistyksen puheenjohtajana hän on ollut järjestämässä mm. kahdet syyspäivät Helsingissä, useita koulutuksia paikallisille tekstiiliopettajille, käsityönäyttelyn Helsinkiin Kaisaniemen metroasemalle sekä ollut oppilaineen mukana Ilon Olon ratikka- ja bussi-projektissa.

Maanantai-illat Maritta on kalenteristaan varannut Helsingin Opettajien Ammattiyhdistys HOAY ry:lle, jonka hallitukseen hän on kuulunut vuodesta 2004 lähtien vastuualueenaan koulutusasiat. Alueyhdistyksen perustamisesta lähtien hän on kuulunut OAJ:n pääkaupunkiseudun alueyhdistyksen hallitukseen. Tänä keväänä Maritta on aktiivisesti laatinut kannanottoja Helsingin opetusvirastoon, opetuslautakuntaan ja Helsingin opettajien ammattiyhdistykseen käsityönopettajien huolestuttavasta työtilanteesta ja tulevan tuntijaon uhkista ja mahdollisuuksista yhdessä Helsingin teknisten aineiden opettajien kanssa. Kaiken ammattiyhdistystoiminnan ohessa Marittalla on riittänyt tarmoa ohjata tulevia tekstiilityönopettajia jo 25 vuoden ajan opetusharjoittelussa. Lisäksi hän on ollut tekemässä kolmea tekstiilityön Hyvä Sauma – oppikirjaa: Vaatteet on mun aatteet (WSOY 2005), Totta vai tarua (WSOY 2006) sekä Maailman tuulia (WSOY2006).

Marittan kaltaisia aktiiveja tarvitaan, jotta käsityönopetus pysyy arvossaan ja jatkaa uudistumistaan.

Vuoden 2014 Tekstiiliopettaja‌‍‌‍ oli Maritta Virtanen