Tekstiiliopettajaliitto valitsee jäsenistöstään vuoden 2018 käsityönopettajan, joka on

•        aktiivinen ja innostunut käsityönopettaja sekä monipuolisten opetusmenetelmien käyttäjä. TAI
•        uudistumishaluinen, -kykyinen ja -henkinen sekä käsityön oppimisympäristön innovatiivinen kehittäjä.
TAI
•        joko vuosia edistänyt monipuolisesti käsityönopetusta tai ajanut käsityönopetuksen etuja TAI
•        joka on toiminnallaan lisännyt käsityönopetuksen näkyvyyttä tai tunnettavuutta.

Yhdistykset toimittavat äänestyspäätöksensä toimistolle 14.9.2018 klo 15:00 mennessä. Lehti ilmestyy viikolla 46

Ehdokkaat vuoden 2018 käsityönopettajaksi

Johanna Yli-Muilu, Tampereen seudun tekstiiliopettajat

Sammon koulussa Tampereella opettava Johanna on toiminut uransa aikana niin ala- ja yläkoulussa kuin aikuisasteellakin. Hän on kuulunut Punomon tekijäverkostoon vuodesta 1998 asti. Johanna pitää Tuuma & Toimi -käsityöblogia, joka on saanut myös ulkomaisia lukijoita ja blogivierailupyyntöjä. Postauksia blogiin syntyy myös englannin kielellä. Blogi on ollut telakalla pari vuotta arjen melskeissä, mutta yhdistyksen puheenjohtajakauden jälkeen blogin elvytys on käynnissä.

Johanna toivoo blogin motivoivan käsityöihmisiä, sillä hän pitää nettiä suurena lahjana käsityölle, koska se mahdollistaa sekä löytämisen että oman osaamisen jakamisen. Hänen mielestään netti on suuri kansainvälinen aarreaitta, josta voi löytää ideoita toteutettavaksi, muunneltavaksi tai oman luovuuden lähtökohdaksi. Löytöjään ja ideoitaan hän jakaa myös Facebookissa, Instagramissa, Pinterestissä, Ravelryssä ja myös yhdistyksemme blogissa.

Meillä tamperelaisilla tekstiiliopettajilla on ollut onni osallistua useisiin Johannan järjestämiin käsityöiltoihin: olemme tehneet mm. kutistemuovikoruja, lukkokukkaroita ja sormineulatyynyjä sekä urakoineet myyjäistuotteita. Johanna on vuosien kuluessa jakanut aikaansa ja osaamistaan myös yhteisten asioiden hoitamiseen: paikallisyhdistyksen hallituksessa 19 vuotta (mm. puheenjohtajana ja varapuheenjohtajana), TOL:n hallituksessa kuusi vuotta (mm. varapuheenjohtajana) sekä Punomon taustavoiman Käsityö verkossa ry:n hallituksessa vuosina 2014 – 15. Myös vapaa-ajallaan Johanna tekee monenlaisia käsitöitä. Hän mm. neuloo, ompelee ja on käsin valmistanut itselleen kansallispuvun kaikkine osineen. Johanna on myös valmistanut kenkäpaja Pihkan kurssilla itselleen nahkaiset nilkkakengät. Johannalle käsityöt ovat enemmänkin elämäntapa kuin vain työ ja harrastus.

Eija Seunala, Lahden seudun tekstiiliopettajat

Ei ole epäselvää, miksi Eija päätettiin asettaa ehdolle vuoden käsityönopettajaksi Lahden Seudun Tekstiiliopettajat ry:stä. Eijalla on takanaan 17 vuoden kokemus tekstiilikäsityön opetuksesta peruskoulussa. Hän on ennakkoluulottomasti lähtenyt viime vuosina toteuttamaan käsityötä teknologiaa hyödyntäen. Vaikka perinteinen käsillä tekeminen on Eijan mukaan yhä tärkeää, uusi teknologia tarjoaa hyviä mahdollisuuksia tekstiilityön työtapoihin. Eija mielestä on tärkeää löytää uusia sisältöjä ja lähestymistapoja käsityönopetukseen.

Eijan koululla Orimattilassa tekstiilityön puolella leikataan tekstiilimateriaaleja laserilla, tulostetaan 3D-tulostimella ja valmistetaan led-valoin varustettuja tuotteita. Eija onkin kunnostautunut varsinaisena älytekstiili-mestarina ja laajentanut osaamistaan tekstiilien ja elektroniikan yhdistämisen saralla. Sen lisäksi, että hän on itse ollut hyvin kiinnostunut ja motivoitunut tästä lähestymistavasta käsitöihin, hän on saanut mahdollisuuden olla mukana täydennyskouluttamassa muita opettajia. Eijan mukaan käsityönopettajien täydennyskoulutus on ollut erityisen tärkeää, ja toisten kouluttamisen hän on kokenut hienona asiana.

Myös aito yhteisopettajuus on lähellä Eijan sydäntä. Hänestä on erityisen tärkeää, että käsityössä tekstiilityön ja teknisen työn opettajilla olisi edelleen hallussaan vahva substanssiosaaminen. Omassa koulussaan hän on kokenut, että yhteisopettajuuteen on kannustettu ja siihen on saatu koulun johdolta riittävästi resursseja.

Tunnustusta Eijalle voidaan antaa myös osallistumisesta koulunsa robotiikkajoukkueen luotsaamiseen SM-kilpailujen kautta robotiikan MM-kisoihin USA:ssa keväällä 2017. Eija oli omalla koulullaan myös yksi monialaisen luma-projekti StarTin vetäjistä yhdessä fysiikan opetuksen kanssa. Eijan yhdeksäsluokkalaiset tekstiilityön valinnaisryhmän oppilaat valmistivat valoisuuden muutoksiin reagoivan älytekstiilin koiralle. Tällä tuotteella he voittivat oman alueensa sarjan.

Eija Seunala on siis mitä hienoin ehdokas vuoden käsityönopettajaksi 2018 innovatiivisella ja nykypäivän tarpeita vastaavilla lähestymistavoillaan käsityön opetukseen. Hän on antanut paljon ajateltavaa ja eväitä muillekin opettajille koulutustensa kautta.

Auli Saarinen, Helsingin seudun tekstiiliopettajat

Helsingin seudun tekstiiliopettajat ry:n ehdokas vuoden 2017 käsityönopettajaksi on Auli Saarinen.
Auli on ennen kaikkea uudistumishaluinen, -kykyinen ja -henkinen sekä käsityön oppimisympäristön
innovatiivinen kehittäjä.

Auli Saarinen on toiminut vuodesta 1997 käsityönopettajana ja tällä hetkellä hän toimii lehtorina
Torpparinmäen peruskoulussa. Auli aloitti vuonna 2010 omat kokeilut sähköisen portfolion käytöstä
opetuksessa. Vuonna 2011 hän otti opetusmenetelmän systemaattisesti käyttöön peruskoulun alakoulun
käsityönopetuksessa. Hän on jakanut osaamistaan ja kokemuksiaan portfolio-opetuksesta Helsingin
kaupungin Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan asiantuntijaopettajana ja tiiminvetäjänä (Portfolio-
oppiminen, arviointi ja laaja-alainen osaaminen) kahden viimeisimmän lukuvuoden ajan.

Portfolio opetusmenetelmänä innosti Aulin myös aloittamaan jatko-opinnot Helsingin Yliopistossa vuonna
2014. Väitöskirjaan tähtäävä tutkimus kohdistuu oppilaiden käyttäjäkokemuksiin portfoliotyöskentelystä ja
laadittujen portfolioiden analysointiin ja työtavan käytössä kehittymiseen. Tutkimusaihe on herättänyt
kiinnostusta sekä kansallisesti että kansainvälisesti. Opinnot ovat edenneet työn ohessa ja sen tulokset
palvelevat arjen käytäntöjä jo nyt.

Auli on ollut mukana aktiivisesti vuosina 2015-2016 Helsingin kaupungin perusopetuksen käsityönopetuksen
opetussuunnitelma ryhmässä asiantuntijaopettajana ja nyttemmin yliopistojen välisessä Innokomp-
hankkeessa kumppanuuskouluna testaten mm. yhteisopettajuutta ja uudenlaista täydennyskoulutusmallia.
Olemme saaneet suurta tukea opetussuunnitelmauudistuksessa Aulin osaamisesta niin käytännön kuin
teorian tasollakin. Hän on ollut kouluttajana useissa yhdistyksemme tilaisuuksissa, kun uuden
opetussuunnitelman käyttöönottoa on jalkautettu pääkaupunkiseudulla.
Lisäksi Auli on toiminut vuosina 2015-17 kouluttajana Helsingin Yliopiston, Punomon ja Koulutus ja
kehittämispalvelujen HY+ täydennyskoulutuksissa käsityönopettajille.

Myös paikallisella tasolla Auli on toiminut aktiivisesti. Vuodesta 2010 lähtien Auli on ollut mukana Helsingin
seudun tekstiiliopettajien hallituksessa. Hänen vastuualueena on ollut koulutusten ja kurssien järjestäminen
jäsenillemme.
Kaksi elämänintohimoa, jotka Auli haluaa tuoda esille, ovat käsillä tekeminen ja ruotsin kieli. Niitä hän
pääsee toteuttamaan omassa opetustyössään. Ne antavat voimia, luovat motivaatiota ja innostusta arjen
haasteisiin.
Iloa, energiaa ja jaksamista hän saa omasta perheestään, jolla on tärkeä rooli hänen elämässään. Lasten ja
puolison kanssa jaettu välillä kiireinenkin arki saa lisämaustetta mm. yhteisistä matkoista ja harrastuksista.