Rovaniemen kevätpäivien 2014 tunnelmia
Tampereen paikallisyhdistysläisiä neuloo Taidon ja käsityön viikon Flash Mob -tapahtumassa 2013

Vuosi 2017 on liiton 106. toimintavuosi. Jäseniä liitossa on 861, joista suurin osa on perusopetuksessa tekstiilityötä opettavia. Jäsenistö on organisoitunut 16 jäsenyhdistykseen.

Edunvalvonta on liiton päätehtävä ja sitä toteutetaan laatimalla käsityön opetukseen liittyviä selvityksiä, kannanottoja ja lausuntoja.

Järjestämme jäsenistöllemme vuosittain yhden täydennyskoulutustapahtuman, syyspäivät.  Lisäksi järjestämme vuosittaista Taidon ja käsityön viikkoa yhdessä Taitoliiton ja Teknisten opettajien kanssa. Vuosittain valitsemme vuoden käsityönopettajan ja jaamme stipendin parhaille käsityön lukiodiplomien tekijöille. Lisäksi olemme mukana Educa-messuilla. Tänä vuonna järjestämme yhdessä Teknisen aineiden opettajien ja Käsityö verkossa ry:n kanssa Vaatepuu - käsityö kannattaa-haasteen.

Liiton lehti "Tekstiiliopettaja" on tärkeä foorumi, jossa käsityönopetuksesta ja käsityökulttuurista keskustellaan monipuolisesti neljä kertaa vuodessa.