2023 Käsityönopettaja

Vuoden 2023 käsityönopettaja on Hanna Lempiäinen

Hanna valmistui 2008  käsityönopettajaksi ja siitä lähtien hän on työskennellyt Vantaalla peruskoulun käsityönopettajana. Vähän kuin vahingossa hänestä tuli yhteisen käsityön edustaja ja myös puolestapuhuja. Opinnoissaan Hanna valitsi sivuaineeksi käsityökasvatuksen Raumalla ja suurimman osan opetuksestaan hän on toteuttanut teknisen työn luokassa. Hanna kokee, että käsityön kokonaisuudessa teknisen ja tekstiilityön työtavat täydentävät toisiaan ja oppilaan monipuolinen osaaminen on edellytys tulevaisuuden haasteisiin vastaamisessa.

Työuransa alussa Hanna oli koulunsa ainoa käsityönopettaja ja hän kaipasi keskustelua pedagogiikasta ja arkisen työn sujumisesta. Niinpä Hanna lähti aktiivisesti mukaan paikallisyhdistyksen hallitukseen, josta on saanut runsaasti tukea, apua ja kokemusta opetusalan asioista upeilta kollegoilta. Hannan  kokemus aikuisten kouluttamisesta on vahvistunut, kun yhdistysaktiivina hän on ollut mukana toteuttamassa niin opetussuunitelman jalkauttamista kuin tuotesuunnittelunkin koulutuksia.

Työnantajan puolesta Hanna pääsi mukaan opetussuunnitelmatyöhön jo vähän etupainotteisesti käsityöryhmän puheenjohtajan roolissa. Hänestä oli etuoikeutettua saada osallistua opetushallituksen opetussuunnitelman laaja-alaisten tavoitteiden koulutuksiin. Vantaalla käsityön ops-ryhmässä käytiin runsasta keskustelua kollegoiden kanssa kässän tavoitteista ja sisällöistä: tuntijakoon ei pystytty vaikuttamaan. Työnantajan kanssa vuosien varrella käsityön minimitunteihin on yritetty lisäystä saada ja paikallisyhdistys on jatkanut arvokasta vaikuttamistyötä.

Aikuisopistossa Hanna on opettanut vuodesta 2020 ompelun perusteita. Ammattitutkinnon puolesta ompelu on ollut Hannelle rakas osaamisalue, mutta ennen kaikkea aikuiset innostuneet ihmiset ovat tuoneet  iloa ja vaihtelua työhön.

Helsingin yliopistosta valmistuvien käsityönopettajaopiskelijoiden ohjaavana opettajana Hanna on työskennellyt vuodesta 2011. Yhteys akateemiseen maailmaan on ollut mahtava lisä työhön. Uusien opettajien kanssa käydyt keskustelut opettajan rooleista ja osaamisen vaatimuksista ovat aina herkkiä ja paatuneellekin vanhalle opelle silmiä avaavia. Jos on joskus on väsyttänyt oppilaiden sählääminen, opettajaopiskelija onkin nähnyt tilanteen niin, että “nämä oppilaat ovat tosi ihania”.  Hanna toivookin, että saa mahdollisuuden jatkaa ohjaustyötä  tulevinakin vuosina, jotta tuoreet näkökulmat pysyvät mielessäni.