2017 Käsityönopettaja

Vuoden käsityönopettaja 2017

Oulun syyspäivillä julkistettiin vuoden käsityönopettajaksi Johanna Wahlberg Oulun seudun tekstiiliopettajista.

Johanna on tehotyttö ja tahtonainen Torniosta, jolle käsityön kehittäminen on sydämen asia. Hän on aidosti positiivinen luovuuden ja käsillä tekemisen puolestapuhuja sekä ennakkoluulottomasti uutta ja perinteistä yhdistävä käsityönopettaja Oulusta. Johanna tarttuu toimeen ja moni hänen aktiivisesti ajamansa asia onkin Oulun seudulla muuttunut parempaan suuntaan.

Johanna on valmistunut Helsingin yliopistosta 2009 ja täydentänyt opintojaan luokanopettajaksi 2014 Oulun yliopistossa. Uuden opetussuunnitelman oppilaslähtöisyys onkin Johannan ”punainen lanka” työssä. Monipuolinen työkokemus on edesauttanut Johannan oman oppimispolun rakentumista; hän on perusopetuksen ohella työskennellyt Oulun vankilakoulussa ja taidemuseossa sekä Oulun seudun Tekstiiliopettajat ry:n ja TOL:n hallituksessa. Hän on ollut mukana perustamassa oululaista taiteen perusopetusta antavaa käsityökoulu Tikkuria. Välillä tuntuu, että Johannalla on enemmän tunteja vuorokaudessa, kuin meillä muilla.

Johanna haluaa oppilaidensa löytävän tekemisen ilon sekä omat vahvuutensa ja tarjoilee heille omalla innostavalla esimerkillään onnistumisen kokemuksia monipuolisilla käsityön tunneillaan Kempeleen Ylikylän koululla. Yhteisprojekteja monimateriaalisen ja kokonaisen käsityön saralla on onnistuneesti kokeiltu Ylikylällä Johannan toimiessa primus motorina.

Johanna on toiminut viimeisen kahden vuoden aikana myös kouluttajana käsityön uuteen opetussuunnitelmaan liittyen, erityisesti rohkaisten kollegoita opetuksen toteuttamiseen yhteisenä käsityönä sekä kokonaisen käsityön dokumentointiin ja arviointiin. Viimeisin Johannan innostuksen kohde on käsityön opetustilojen suunnittelu - Kempele on kasvuvoittoinen kunta, jonne on suunnitteilla uusi koulu ja Johanna on ollut tässä suunnitteluprojektissa mukana.

Johannan visio kiteytyy Antoine de Saint-Experyltä lainattuun ajatukseen: ”Jos haluat rakentaa laivan, älä kokoa ihmisiä hankkimaan työkaluja, lautoja ja tarvikkeita, vaan herätä heissä kaipuu merelle.”

Vuoden 2017 käsityönopettaja Johanna Wahlberg