Kasvomaskin ompelu- ja käyttöohje

8.4.2020

Marttaliitto, Naisten Valmiusliitto ja Tekstiiliopettajaliitto ovat saaneet viime aikoina runsaasti yhteydenottoja kotitekoisten kasvomaskien valmistamiseen ja käyttöön liittyen. Omaan käyttöön tehtävän kankaisen kasvomaskin valmistus- ja käyttöohjeen laatimisessa on huomioitu Työterveyslaitoksen, Terveyden ja hyvinvointilaitoksen (THL), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimean ohjeistukset kotitekoisten kasvomaskien käytöstä. Kotitekoinen maski ei anna teollisesti valmistetun ja testatun hengityksensuojaimen vertaista suojaa, mutta auttaa arkipäivän suojautumisessa. Kasvomaskia tehdessä ja sitä käytettäessä on tärkeää toimia ohjeistuksen mukaisesti. Ohjeella ei saa tehdä kasvomaskeja myytäväksi.

KASVOMASKIN OIKEA KÄYTTÖ JA HUOLTO

KUN TEET ITSELLESI TAI LÄHEISELLESI KASVOMASKIN

• Muista, että tekemäsi maski ei ole henkilönsuojain. Maski ei suojaa käyttäjää koronavirukselta.
  • Maski saattaa suojata muita maskin käyttäjän hengitysteistä leviäviltä pisaroilta. Oireettoman taudinkantajan maskin käytöstä voi olla hyötyä liikkuessasi kodin ulkopuolella mutta siitä ei ole olemassa tieteellistä näyttöä.
  • Maskin käytöstä huolimatta noudata liikkumisrajoituksia. Pidä 1-2 metrin etäisyys muihin ihmisiin ja pese kädet saippualla. Jos olet karanteenissa, älä poistu kotoa.
  • Varmista, että jaksat hengittää hyvin maskin läpi.

KUN KÄYTÄT KASVOMASKIA

• Pue puhdas kasvomaski puhtain käsin.
  • Pidä maski puhtaana: älä kosketa maskia käytön aikana.
  • Pese kädet ennen maskin riisumista.
  • Riisu maski koskettaen vain sen kiinnitysnauhoihin ja laita maski suoraan pesukoneeseen tai muovipussiin.
  • Pese kädet ja pese maski joka käytön jälkeen.
  • Pese maski joka käytön jälkeen 90 asteessa tai keitä se.

KANKAISEN MASKIN PESUOHJE

• Varmista valitsemasi kankaan pesuohjemerkinnästä, että se kestää 90 asteen pesun.
  • Kasvomaski on pestävä joka käytön jälkeen.
  • Varmista ennen pesua, että kiinnitysnauhat ovat auki.
  • Huomioi tarvittaessa pesuaineallergiat valitessasi pesuainetta.
  • Kasvomaskin voi pestä niin monta kertaa, kun se pysyy koossa eikä siinä ole reikiä.

Pesukone

• Valitse 90 asteen pesuohjelma.
  • Anna maskin kuivua hyvin ennen uudelleenkäyttöä.
  • Halutessasi voit silittää maskin.

Ilman pesukonetta

• Pese kädet.
  • Keitä kattilassa 5 min kiehuvassa vedessä, jossa on hieman pesuainetta.
  • Nosta maski kattilasta käyttäen apuna pihtejä tai muuta vastaavaa apuvälinettä.
  • Lisää astiaan haaleaa vettä ja huuhtele maski huolellisesti. Toista huuhtelu 2-3 kertaa. Vaihda vesi huuhtelukertojen välillä.
  • Anna maskin kuivua hyvin ennen uudelleenkäyttöä.
  • Halutessasi voit silittää maskin.

Säilytä puhdas ja kuiva kasvomaski esimerkiksi suljettavassa muovipussissa.

MUISTA, ETTÄ

• Likainen maski voi olla viruksenlevittäjä.
  • Maskin koskettelu lisää epäpuhtauksia hengitysteiden edessä.
  • Käytön aikana maskia ei saa riisua pois tai kaulalle.
  • huomaa, että kostunut maski läpäisee mikrobeja kuivaa helpommin.
  • Älä tuputa maskin käyttöä muille.
  • Sydän- ja verenkiertosairauksien, astman tai keuhkoahtaumataudin oireet voivat olla este käyttää kasvomaskia. Likainen maski voi aiheuttaa terveyshaitan.
  • Väärinkäytetystä maskista on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Lähde: Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes), Työterveyslaitos ja Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea

Huomioitavaa

- Kotoa löytyvät esimerkit ovat suuntaa antavia. Kankaissa on paljon eroja. Muista tarkistaa vaatteen materiaalimerkintä pesulapusta. Jos olet epävarma kankaan ominaisuuksista (esim. loimi- ja kudetiheys), kysy neuvoa kankaan jälleenmyyjältä.

- Kasvomaskin voi pestä niin monta kertaa kuin se pysyy muodossaan.

- Kankaisten kasvomaskien valmistamiseen ei ole selkeitä standardeja, eikä niiden suojaavaa vaikutusta siten voi taata. Vastaat itse maskin turvallisesta käytöstä. Lähde Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL - Kankaan suodatusteho. Lähde Teknologian tutkimuskeskus VTT

NÄIN VALMISTAT KASVOMASKIN ITSELLESI TAI LÄHEISILLESI

Ohjetta saa vapaasti jakaa. Ohjeen ovat laatineet Minna Hankala-Vuorinen, Marjo Malinen, Iina Ruuskanen ja Anu Vartiainen.

Ohje on ladattavissa pdf-tiedostona tästä. Ohje löytyy myös videoituna.

Katso myös Usein kysytyt kysymykset kasvomaskien käytöstä ja valmistuksesta sekä oheiset videot Kankaisen kasvomaskin pukeminen ja riisuminen ja Kankaisen kasvomaskin pesuohjeet

Lisätietoja:

Marianne Heikkilä: Marttaliitto, pääsihteeri, 0503751195, marianne.heikkila@martat.fi

Kaarina Suhonen: Naisten Valmiusliitto ry, pääsihteeri, 040 561 1655, kaarina.suhonen@naistenvalmiusliitto.fi

Minna Hankala-Vuorinen:Tekstiiliopettajaliitto TOL ry, puheenjohtaja, 050 3281058, puheenjohtaja@tekstiiliopettajaliitto.fi