Näkyvä käsityö

9.4.2018

Tehdään käsityö näkyväksi!

Liiton tämän vuoden teema on “Näkyvä käsityö”. On tärkeää näkyä päättäjille ja huoltajille modernina oppiaineena, jossa opiskellaan tulevaisuuden taitoja. Käsityötä ei aina arvosteta, mikä näkyy esimerkiksi siinä, että aina ainetta ei palkata opettamaan aineenopettajaa. Käsityönopetuksesta on myös vääränlaisia mielikuvia, ja se nähdään edelleen usein tuotelähtöisenä tekniikoiden opetteluna, jopa vanhanaikaisena tai “mukavana puuhasteluna”. Näihin ongelmiin pyrimme teeman avulla vaikuttamaan.

Käsityöllä tulevaisuuden taitoja

Käsityössä opitaan kädentaitojen lisäksi tärkeitä työelämätaitoja: kriittistä ajattelua, ongelmanratkaisua, yhteistyötaitoja ja digitaalisen teknologian käyttöä. Käsillä tekeminen

kasvattaa myös sinnikkyyttä ja joustavuutta sekä auttaa löytämään omia vahvuuksia. Käsitöitä tekemällä voi myös rentoutua ja lievittää stressiä, mikä on tärkeää nopeatempoisessa arjessa. Näitä taitoja ei voi kehittää kirjoista lukemalla.

Näkyvä käsityö on meidän jokaisen haaste

Tiedotustoimikunta tekee vuoden aikana erilaisia lyhyitä videoita käsillä tekemisestä ja käsityöhön kytkeytyvistä tulevaisuuden taidoista. Ensimmäiset videot käsittelevät aivot ja oppiminen -teemaa ja videot ovat jo katsottavissa YouTubesta liiton kanavalta.

Paikallisyhdistyksille olemme ideoineet puolestaan haasteen, jossa yhdistyksen toimintaa ja näkyvyyttä tuodaan esille mediassa niin aluetasolla kuin kansallisestikin. Kaksi parasta yhdistystä palkitaan 500 euron stipendeillä.

Liitossa tehtävän työn ohella rohkaisemme myös kaikkia käsityönopettajia pitämään käsityön lippua korkealla. Haastamme kaikki käsityönopettajat pohtimaan yhdessä oppilaiden kanssa käsillä tekemisen merkitystä sekä missä ammateissa käsiä tarvitaan. Haaste yhdistyy luontevasti myös oppilaiden ammatinvalintaan liittyviin kysymyksiin ja muiden oppiaineiden kanssa tehtävään yhteistyöhön.

Mitä teet käsilläsi? - Lähde mukaan haasteeseen

• Oppilaiden kanssa voi lähestyä aihetta videoiden, kuvaten tai dokumentoiden jokin käsityöteoksen tai tempauksen.

• Jaa kuva tai video sosiaalisessa mediassa tunnisteella #näkyväkäsityö.

• Haaste on hyvä idea toteutettavaksi myös kevään viimeisillä käsityön tunneilla ja yhdessä muiden oppiaineiden kanssa.

• Prezistä löytyy valmista oppimateriaalia teeman käsittelyyn oppilaiden kanssa ja lisäksi tukimateriaalia opettajalle. https://prezi.com/view/N4iOoTH4YefWiLpiiOUh/

• Kaksi parasta toteutusta palkitaan sadan euron stipendeillä.

• Haaste on käynnissä 31.10. saakka.

Tulosta alta käsityöjuliste ja laita se esimerkiksi koulullesi!