100 vuotta yhdistystoimintaa

Teksti Stina Berger-Eirola ja Jaana Inki, Kuvat Julia Tavast

Mitä mahtuu vuosisataan? Vähän vanhaa, jotain kierrätettyä ja aina uuttakin.

1910

Handarbetslärarinneföreningen eli Käsityönopettajataryhdistys perustetaan 16.4.1911. Jäseniksi otetaan kaikki, jotka ovat hankkineet oppia tullakseen käsityönopettajiksi.

1920

Puutteellinen palkka ja väärä nimike vihastuttavat. Naisopettajat saavat vain 2/3 miesopettajan palkasta. Toiminta hiipuu.

1930

Käsityönopettajien jatkokoulutus eli kesäkurssit aloitetaan. Käsityönopettajien pätevyys ja kelpoisuus halutaan määritellä. Huoli käsityön ja piirustuksen yhdistämissuunnitelmista. Seminaareihin perustetaan yhdistetyt käsityön ja piirustuksen lehtorin virat.

1940

Sotavuodet. Yhdistys toimii aktiivisesti ja jäsenmäärä kasvaa. Materiaalipula. Yhdistys auttaa käsityönopettajia neuvomalla vaihtoehtoisia opetustapoja ja materiaaleja. Uusi opetussuunnitelma luo yhtenäisyyttä.

1950

Vuoden 1954 vuosikokouksessa yhdistys muuttuu Käsityönopettajien liitoksi. Liitto ottaa jäsenikseen yhdistyksiksi muuttuneet paikalliskerhot. Liiton hallitus vapautuu edunvalvonnan ja suhdetoiminnan hoitamiseen. Hallituksen sisälle perustetaan toimikuntia. 1954 perustetaan Käsityönopettaja-lehti. Liiton ensimmäiset omat tilat Käsityönopettajaopiston kerhohuoneesta saadaan 1959.

1960

Käsityönopetuksen kulta-aikaa. Virkoja perustetaan ja työllisyys on hyvä. Valtio ottaa Helsingin Käsityönopettajaopiston haltuunsa 1967. Käsityönopettajien liitto muuttuu pelkäksi keskusliitoksi 1968 ja säännöt uudistetaan. 1969 palkataan toiminnanjohtaja. Nordiska Textillärarförbundet perustetaan vuonna 1969.

1970

Liitto ammattimaistuu ja vaatii lisää palkkaa käsityönopettajille. Peruskouluun siirrytään 70-luvun alussa Pohjois-Suomesta alkaen. Liitto ja koko ammattikunta vaihtavat nimeä, käsityönopettaja on nyt tekstiiliopettaja.

1980

Avainsana on imago. Liitto tuottaa oppimateriaalipaketin Tansaniaan. Tekstiiliopettajaliitto liittyy OAJ:hin.

1990

Toiminnanjohtajan työ muutetaan puolipäiväiseksi ja lakkautetaan liiton huonon taloudellisen tilan vuoksi 1994. Tämän jälkeen juoksevia asioita hoitaa puolipäiväinen sihteeri. Vuodesta 1996 on liiton sisällä valittu Vuoden Käsityönopettaja. Liiton omat nettisivut valmistuivat 1999.

2000

Tekstiilityö omana oppiaineenaan haudattiin ja sen tilalle tuli käsityö, sisältäen tekstiilityön ja teknisen työn sisältöalueet. Kiivasta keskustelua käydään siitä, onko oppilaan tärkeämpää oppia kumpaakin käsityötä yhtä paljon vai onko hänelle eduksi painottua jompaan kumpaan sisältöalueeseen. Vuosikymmenen lopussa käsityön asemaa jouduttiin jälleen perustelemaan muiden taito- ja taideaineiden ohella uuden tuntijakoesityksen tiimoilta. Vieläkin on epäselvää, kuinka asiassa lopulta käy.