Pääkirjoitus

Tavarakaaoksessa

Vietin kesääni kesämökillä, niin kuin varmasti moni muukin. Kotiin tullessa eniten ei ahdistanut loman loppuminen, vaan kodin tavarapaljous. Ihanan tyhjään vuokramökkiin verrattuna tavaraa kun tuntui pursuavan joka puolelta.

Ihmisillä on nykyisin tavaraa enemmän kuin koskaan ennen. Monia tavarapaljous kuitenkin ahdistaa, ja siitä hankkiudutaan eroon. Tähän avuksi Suomeenkin on rantautunut tavaroita työkseen raivaavia ammattijärjestäjiä. Yksi heistä pisti käsityönopettajan kanssa käsityöluokan uuteen uskoon, ja lopputuloksesta voit lukea sivulta 14.

Tavarakaaokseen havahdutaan yleensä (paitsi lomalta palatessa) erityisesti muuton yhteydessä, niinkuin kävi kolumnistimme Anna Kouhialle (s. 22). Stina Berger-Eirola taas muistuttaa jutussaan (s. 20), että vuosittain kaatopaikoillemme päätyy henkilöä kohden 17 kiloa tekstiilijätettä!

Onneksi tekstiilien kierrätykseen on herätty, ja Suomeenkin on tullut monia yrityksiä ja yhdistyksiä, jotka tarjoavat tekstiilimateriaalia myös tekstiiliopettajien käyttöön!

Tavaramäärästä ahdistuneena itse aloitin projektin vähentää kodin tavaramäärää vähintään kolme tavaraa päivässä. Roinattomassa kodissa mieli lepää, ja tuntui kuin olisi saanut lomalle jatkoaikaa.

Roinantonta syksyä!

Jaana