San Jose, Costa Rica - Where the streets have no name!

Teksti ja kuvat Laura Voipio

Costa Ricassa opiskelijavaihdossa oleva käsityönopettajaopiskelija Laura Voipio seikkaili San Josen nimettömillä kaduilla – ja löysi katutaiteen paratiisin.

Costa Rican pääkaupungissa San Josessa on vaikea kulkea ja suunnistaa, sillä teillä ja kaduilla ei täällä ole nimiä. Tai kyllä niillä oikeastaan on, mutta edes taksikuskit eivät niitä tunne. Nimettömillä kaduilla seikkaillessani olen monesti hyräillyt mielessäni Pet Shop Boysin kappaletta Where the streets have no name

Eksyksissä kaduilla seikkaillessani olen päässyt ihastelemaan San Josen katutaidetta monipuolisesti ja lähietäisyydeltä. Täällä lähes joka toinen rakennus on koristeltu näyttävällä ja värikylläisellä katutaideteoksella. Joku voisi kai kutsua maalauksia graffiteiksi, mutta itse haluan nimittää niitä katutaideteoksiksi, sillä niiden aihemaailma sekä maalaustekniikka ovat lähempänä taidetta kuin perinteistä graffitia.

San Josessa Californian kaupunginosa on katutaiteen keskittymä. California sijaitsee kivenheiton päässä kaupungin ydinkeskustasta, ja sitä voisi kutsua paikalliseksi Kallioksi. Kaupunginosa on täynnä nuorison suosimia baareja, pieniä designliikkeitä ja kulttuuritapahtumia – sekä katutaidetta. Osa Californian katutaideteoksista on korttelin pituisia. Niiden kirkkaat värit, eläväinen muotokieli ja taidokkaasti toteutetut kuva-aiheet pysäyttävät kulkijan kuin kulkijan. Osalla teoksista on vahva poliittinen viesti, joka palauttaa maailman nykytilan kadulla kulkijan mieleen ja huulille.

Toinen katutaiteen mekka San Josessa on San Pedron kaupunginosa kaupungin koillislaidalla. Etenkin Costa Rican yliopiston välittömässä läheisyydessä on runsaasti kiinnostavia katutaideteoksia. Monet niistä ovat vahvasti kantaa ottavia ja poliittisesti radikaaleja, toiset taas hauskoja, humoristisia ja sarjakuvamaisia. Nämä anonyymien taiteilijoiden seiniin maalaamat viestit kommentoivat kaupungin elämää, valtaapitävien toimia sekä yhteisön epäkohtia.

Vaikka Costa Rica on Latinalaisen Amerikan vanhin demokratia, kaikki yhteiskunnan jäsenet eivät koe saavansa ääntään perinteisin menetelmin kuuluville – niinpä he maalaavat mielipiteensä kaduille kaikkien nähtäväksi. San Joseta voi hyvällä syyllä kutsua katutaiteen paratiisiksi, sillä katutaideteokset ovat täällä mitä ilmeisimmin melko hyväksyttyjä. Katujen maalaukset ovat useimmiten huolella suunniteltuja ja toteutettuja. Siitä olenkin päätellyt, että suhtautuminen katutaiteeseen on täällä hyvin liberaalia. Katukuvassa ei niinkään näy töhryjä tai vandalismia, mikä johtunee siitä, että katujen taiteilijoilla on aikaa maalata teoksensa huolella. Suomessahan graffitit maalataan usein salassa ja kiireessä, sillä katutaide on kriminalisoitu.

Kuvasin tätä juttua varten San Josen katutaiteen helmiä. Lähetänkin niiden mukana terveiset kaikille lukijoille täältä kuumankosteasta Costa Ricasta! Matkailuvinkkinä muistutan, että katutaiteesta ja graffiteista kiinnostuneen turistin kannattaa San Josessa suunnata Californian ja San Pedron kaupunginosien kaduille ja seikkailla nimettömillä teillä – mieluiten enemmän tai vähemmän eksyksissä!

- - - -

Mayer, J. Political Graffiti in San Jose. The Costa Rica News. 2010.