Henrik Vibskov Designmuseossa

Teksti Outi Lähetkangas •  kuvat Designmuseo / Paavo Lehtonen

Tanskalaisen vaatesuunnittelija Henrik Vibskovin suurnäyttely Designmuseossa yllättää monipuolisuudellaan. Se on tähän mennessä laajin yksityisnäyttely Vibskovin töistä. Tuotantoa on esillä 17 vuoden ajalta, myös aivan ensimmäisestä Pigs-mallistosta. Vibskovia pidetään yhtenä merkittävimmistä pohjoismaisista muotisuunnittelijoista, mutta näyttelyssä muotiluomukset ovat lähes sivuosassa. Vibskov on nimittäin lahjakas myös monella muulla taiteen alalla.

Vuonna 1972 syntyneen tanskalaisen maalaispojan tie vei Lontooseen opiskelemaan miesten vaatteiden suunnittelua ja hän valmistui Central Saint Martinista vuonna 2001. Koulutuksestaan huolimatta Vibskov suunnittelee myös naisten vaatteita ja asusteita, ja näyttelyssä esillä olevista vaatteista suurin osa onkin naisten.

Vibskov ei ole kovin tunnettu suomalaisten keskuudessa, mutta hänen omaa nimeään kantavaa vaatemerkkiään myydään maailmanlaajuisesti.

Vibskov on todellinen monilahjakkuus, jonka taiteellisuudesta nähdään vain pieni osa Designmuseossa. Hänet tunnetaan kuvataideinstallaatioistaan, joista monet näyttelyssäkin olevat ovat toimineet muotinäytöslavasteina. Osa töistä on aivan itsenäisiä taideteoksia, kuten erikoiset ryijyhenkiset neuletaulut.

Vibskov on sanonut ettei hän ole suoranaisesti poliittinen taitelija, mutta käyttää töissään poliittisia viittauksia. Tätä katsoja saattaakin miettiä teoksia katsellessaan.

Henkilönä Vibskov on erikoinen ja näyttelyn kuraattori Suvi Saloniemi kuvaileekin Designmuseon verkkosivuilla häntä omaperäiseksi, pidättelemättömäksi, villiksi ja oudoksi. Näyttelyä hän kuvaa ennen kaikkea luovuuden ja luovan ajattelun ylistykseksi.

Näyttelyn loppussa on mahdollisuus katsoa suunnittelijaa työssään videolta. Museo-oppaan kanssa virisi keskustelu siitä, hyväksyttäisiinkö Suomessa Vibskovin kaltainen taiteilija. Hänhän on verrattaen nuori, kantaa-ottava ja ulkomuodoltaan varsin epäsiisti. Joka tapauksessa Vibskovin töitä on ollut esillä arvostetuissa museoissa, muun muassa New Yorkin MoMa:ssa, Pariisin Palais de Tokyossa ja Göteborgin Röhsska museetissa.

Vibskov suunnittelee myös teatterilavastuksia ja soittaa rumpuja Trentemöller-yhtyeessä. Nuorempana monitaituri on voittanut breakdance-kilpailuja. Vibskoville on myönnetty useita palkintoja, joista merkittävin on ruotsalainen Torsten ja Wanja Söderbergin palkinto, joka on maailman suurin muotoilupalkinto. Sen hän sai vuonna 2011. Vibskovin asemasta muotisuunnittelijana kertoo paljon se, että tänä vuonna hän oli ainoa pohjoismainen miesten malliston suunnittelija Pariisin muotiviikoilla.

- - - -

Henrik Vibskov. Tanskalainen vaatesuunnittelija -näyttely on esillä Designmuseossa 11.5. saakka.