Hallitus 2024 esittäytyy

6.1.2024

Hallituksen jäsenet

Vuonna 2024 Tekstiiliopettajaliiton  hallitus muodostuu seuraavista henkilöistä:

Puheenjohtaja:

• Minna Hankala-Vuorinen, Tampereen Seudun tekstiiliopettajat ry.

Varapuheenjohtajat:

• Anu Vartiainen, Etelä-Hämeen tekstiiliopettajat ry
  • Nina Pakkala, Lahden seudun tekstiiliopettajat ry

Varsinaiset jäsenet:

• Marjo Malinen, Helsingin seudun käsityönopettajat ry
  • Annamari Pyöriä, Helsingin seudun käsityönpettajat ry
  • Heli Lehtelä, Tampereen seudun tekstiiliopettajat ry
  • Jaana Anttonen, Pohjois Suomen käsityönopettajat ry

Varajäsenet:

• Sanna Lindeman, Helsingin seudun käsityönpettajat ry
  • Anna Rantamäki, Käsitys ry
  • Mirva Alm, Helsingin Seudun käsityönopettajat ry

Tutustu hallituksen jäseniin alla!

Lue lisää toimikuntien kokoonpanosta ja niiden toiminnasta.

Minna Hankala-Vuorinen, puheenjohtaja

Olen työskennellyt lähemmäs 35 vuotta käsityön opettajana eri koulutusasteilla, josta yli 20 vuotta Lempäälässä. Työpaikkani on uusi Kanavan koulu, jossa opetan käsityötä ja terveystietoa yläkouluikäisille. Olen koulumme johtoryhmässä ja toimin luokanvalvojana sekä koulumme Globetiimin puheenjohtajana.

Olen kiinnostunut edunvalvonnasta ja siksi kuulunut useita vuosia Lempäälän opettajien ammattiyhdistykseen.

Tekstiiliopettajaliiton hallituksessa toimin kahdeksatta vuotta, joista kaksi ensimmäistä varapuheenjohtajana ja nyt on menossa kuudes vuosi puheenjohtajana.

Pidän tärkeänä käsityöoppiaineen aseman vahvistamisen ja näkyvyyden eteen tehtävää työtä, opettajien työllisyystilanteen parantamista sekä verkostoitumista käsityöalan eri toimijoiden kanssa.

Julkaisen käsityötuntien kuulumisia Instagramissa nimellä CraftKanava.

Anu Vartiainen, varapuheenjohtaja

Olen kuulunut Tekstiiliopettajliiton hallitukseen jo neljä vuotta. Tänä vuonna toimin toisena varapuheenjohtajana sekä järjestötoimikunnassa. Hallitustyöskentely on ollut antoisaa ja olemme kehittyneet tässä vuosien aikana ainakin erilaisten jäsenille suunnattujen koulutusten järjestämisessä.  On hienoa, että koronavuosien jälkeen olemme myös voineet tehdä yhteistyötä virolaisten kollegoiden kanssa.

Työskentelen Hämeenlinnan Yhteiskoulussa ja saan opettaa luokkia 3 - 9. Työssä koen tärkeänä innostaa oppilaita luottamaan itseensä ja taitoihinsa, kannustan sinnikkyyteen ja sitä kautta toivon kaikille onnistumisen kokemuksia. Vapaa-aikani kuluu puutarhassa, metsässä ja jumppasalilla - joskus myös ompelukoneen ääressä.

Nina Pakkala, varapuheenjohtaja

Toimin tänä vuonna liiton toisena varapuheenjohtajana sekä koulutus ja kansainvälisyystoimikunnassa. Hallitusvuosia minulla on takana jo useita.

Aloitin tänä lukuvuonna Kärkölän yhtenäiskoulussa käsityönopettaja. Teen uusia aluevaltauksia alakoulun kässäopena sekä yläkoulun kässässä myös teknisen työn työtapojen opettajana. On ollut hauskaa ja antoisaa suunnitella omaa työskentelyä ja haastaa itseään.

Vapaa-aikani kuluu ommellen, neuloen ja huonekaluja entisöiden.

Marjo Malinen, varsinainen jäsen

Valmistuin tekstiilityön opettajaksi vuonna 2000. Vuodesta 2003 olen työskennellyt Ressun peruskoulussa Helsingissä opettaen käsityötä niin suomeksi kuin englanniksikin. Tällä hetkellä työskentelen toimialan kehittämispalveluissa oppilaiden sekä opettajien uutta luovan digitaalisen osaamisen kehittämisen parissa. Opetustyöhön säilyy kuitenkin kosketus Helsingin työväenopistolla vaatetusopetuksen merkeissä.

Tekstiiliopettajaliiton hallituksessa alkaa nyt viides vuosi ja siirrynkin varanpuheenjohtajan tehtävistä varsinaiseksi jäseneksi. Olen mukana Tekstiiliopettajalehden toimitusneuvostossa ja minulle saakin lähetellä juttuideoita lehteen.

Annamari Pyöriä, varsinainen jäsen

Olen Annamari Pyöriä, vihtiläinen käsityönopettaja. Aloitan kuudennen ja viimeisen vuoteni hallituksessa tällä erää. Aiemmat viisi vuotta olen toiminut varapuheenjohtajana, mutta nyt toivoin viimeiselle hallitusvuodelleni erilaista tehtävää, ja toiminkin tulevana vuonna hallituksen koulutus-, tiedotus- sekä edunvalvontatoimikunnissa.

Työkseni teen enemmän hallinnon töitä kuin opetustyötä, sillä toimin Nurmijärven Opistossa koulutuspäällikkönä. Toimenkuvaani kuuluu muun muassa opiston käsityökurssien suunnittelu, ainealueen opetuksen kehittäminen ja käsityökoulun johtaminen.

Tekstiiliopettajaliiton hallituksessa pyrin tuomaan esiin näkökulmia vapaan sivistystyön ja taiteen perusopetuksen puolelta.

Jaana Anttonen, varsinainen jäsen

Olen valmistunut tekstiilityön opettajaksi vuonna 1997 Savonlinnasta. Olen työskennellyt käsityön opettajana Oulun normaalikoululla vuodesta 1999. Työtehtäviini kuuluu käsityön opettaminen vuosiluokilla 3-6 ja luokanopettajaksi opiskelevien harjoittelun ohjaaminen. Olen ollut aina kiinnostunut opetussuunnitelmatyöstä. Dokumentaatio ja oppimispäiväkirjat käsityön oppimisen tukena ovat olleet mielenkiinnon kohteenani viimeiset kymmenen vuotta. Olen ollut mukana useammassa opetussuunnitelmaan ja arviointiin liittyvässä kehittämis- ja koulutushankkeessa.

Tekstiilopettajaliiton hallituksessa minulla alkaa nyt ensimmäinen vuosi. Odotan mielenkiinnolla yhteistyötä hallituksessa.

Heli Lehtelä, varsinainen jäsen

Sanna Lindeman, varajäsen

Olen Sanna Lindeman. Toimin toista vuotta Helsingin Seudun Käsityönopettajien hallituksessa ja ensimmäistä vuotta TOL:n hallituksessa varajäsenenä. Olen mielelläni mukana monessa; yhdessä ideoimassa, suunnittelemassa, toimimassa ja tekemässä.

Työskentelen isossa Itä-Helsinkiläisessä yhtenäiskoulussa ja opetan käsityötä 3.-9.luokkalaisille. Käsityöopettajan urani alkoi syksyllä 2014. Työn ja perheen lisäksi aikaa kässäilyyn on tässä elämänvaiheessa hyvin rajallisesti. Lyhyet käsityökurssit tutun tai uuden tekniikan parissa ovat arjen luksus, pelastus ja piristys.

Anna Rantamäki, varajäsen

Mirva Alm, varajäsen