Romuna tekstiileistä

Teksti Tanja Hatula, kuvat Tekstiiliromu

Kaukana ovat ajat, jolloin ihan jokainen vaateparsi pidettiin mahdollisimman loppuun, välillä paikaten ja uudistaen. Kierrätykseen päätyy paljon käyttökelpoista, mutta myös hurjat määrät sellaista, joka katsotaan kierrätyskelvottomaksi. Tähän saumaan iskee Tekstiiliromu.

Tekstiiliromu on kuuden naisen kollektiivi Rovaniemeltä, alkuaan Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnasta. Kollektiivi sai alkunsa vuonna 2007 opiskeluprojektista, jossa pohdittiin tekstiilimateriaalia ekologisuuden näkökulmasta. Kollektiiviin kuuluu tällä hetkellä Marjaana Hietaniemi, Marja Heikkinen, Sirpa Tienvieri, Anniina Turunen, Johanna Luhio ja Selina Väliheikki.

Halpavaateketjut, tottumus ja mahdollisuus ostaa jatkuvasti jotakin uutta, trendien nopea sykli ja jopa jonkinlainen huolettomuus vaatteiden ja tekstiilien hankinnassa ja käytössä ovat saaneet aikaan sen, että kierrätykset pullistelevat tekstiilimateriaalia. Tekstiiliromu-kollektiivi suunnittelee ja valmistaa kaatopaikkatuomion saaneista tekstiileistä puettavia taideteoksia.

Kollektiivin keskeisin tavoite on ideologinen

– Tekstiiliromu haluaa nostaa teoksillaan hylätyt tekstiilimateriaalit ihmisten nähtäville ja tällä tavoin herätellä kuluttajia pohtimaan valintojensa merkitystä. Heidän teoksiaan voi nähdä ja kokea erilaisissa tapahtumissa, kuten muotinäytöksissä ja näyttelyissä. Selina Väliheikki kertoo kollektiivinsa ajatuksista ja toiminnasta.

– Tulevina tekstiilialan ammattilaisina meitä painaa huoli tekstiilien suuresta ylituotannosta ja kertakäyttökulttuurista. Romujemme kautta haluamme herätellä ihmisiä huomaamaan unohdetut tekstiilit ja tarkastelemaan kierrätystottumuksiansa.

Käsillä valtaisat materiaalivirrat

Lajitellessaan lahjoituksia Punaisen Ristin Kontti-kierrätystavarataloissa kollektiivin jäsenet havahtuivat, miten massiivisia materiaalivirrat ovat ja kuinka paljon on niin sanotusti kierrätyskelvotonta. Iso osa tekstiileistä saattaa olla myymiseen sopimatonta pienen vian vuoksi, mutta kuitenkin varsin hyvää ja inspiroivaa materiaalia jatkojalostukseen, teosten materiaaliksi.

– Tekstiilien kierrätys on ongelmallista. Vaikka ideaalimaailmassa tahra kauluspaidassa tai reikä pöytäliinassa ei varsinaisesti estä tuotteen käyttöä, vähän viallinen tuote ei kuitenkaan ole enää myynti- ja lahjoituskelpoinen. Kierrätysmahdollisuuksien niukkuus johtaa siihen, että yleensä se päätyy sekajätteeksi kaatopaikalle. Tyly kohtalo tuotteelle, jolla voisi olla vielä annettavaa.

Mikä kierrätysmateriaalissa sitten viehättää eniten?

– Kierrätysmateriaalin (ja kierrätykseen kelpaamattoman materiaalin) viehätys piilee juurikin siinä, että se on joskus kuulunut jollekin toiselle. Jokaisella käytetyllä tavaralla on tarinansa. Uuden elämän ja olomuodon antaminen hylätyille tekstiileille, unohtamatta kuitenkaan niiden menneisyyttä, on yksi Tekstiiliromun toiminnan lähtökohdista. Hylättyä tekstiilimateriaalia löytyy uskomattomia määriä, ja vain mielikuvitus on rajana työskentelyssä, summaa Selina Väliheikki kiinnostustaan jo kertaalleen käytettyyn tekstiiliin.

Tekstiiliromu-kollektiivin töissä materiaali on teoksen lähtökohta, ja suunnitteluprosessi etenee pääosin materiaalin ehdoilla. Materiaalien kirjo tekee kierrätysmateriaalista myös haasteellisen työtoverin. Jos suunnittelun alkuvaiheessa on olemassa idea tai ajatus tulevan teoksen materiaalista, saattaa olla, ettei kyseistä materiaalia löydy juuri sillä hetkellä.

Romuja koulussa?

Eikö tällainen ”romuaate” voisi mahdollisesti palvella myös koulumaailmaa? Niukkojen määrärahojen aikana voisi diili jonkun kierrätysorganisaation tai vaikka tavaraa pullistelevien kotien kanssa toimia. Helpoin ja nopein ratkaisu kierrätystekstiili ei varmastikaan ole, mutta ajattelemisen arvoinen kuitenkin. Tekstiiliromu tekeekin jonkin verran pedagogista työtä.

– Kollektiivimme on vieraillut kouluissa kertomassa kestävästä kehityksestä, arkipäivän kierrätysmahdollisuuksista, tekstiilin elinkaaresta ja siitä, kuinka omilla valinnoilla voi vaikuttaa. Lisäksi olemme olleet mukana antamassa vinkkejä tekstiilimateriaalin tuunaukseen ja uusiokäyttöön materiaalin muokkauksen avulla, Väliheikki kertoo.

Kollektiivin haluaa kannustaa kierrätysmateriaalin käyttöön kouluissa

– Kierrätysmateriaalin käyttö on hauskaa ja inspiroivaa! Opettajat voivat myös omalla positiivisella asenteella muistuttaa oppilaita tekstiilien huollon merkityksestä sekä opettaa vastuuntuntoiseen kierrättämiseen, hän jatkaa.

Jos yhteistyö tai työpajat kiinnostavat, Tekstiiliromuun voi ottaa yhteyttä sähköpostitse (info(@)tekstiiliromu.com) tai vaikkapa Facebookin fanisivujen kautta (http://www.facebook.com/tekstiiliromu). Kollektiivin jäsenet ovat osittain Lapissa ja osittain pääkaupunkiseudulla. Omien projektiensa ohessa ja resurssiensa puitteissa kollektiivin jäsenet pyrkivät lähtemään mukaan työpajoihin.

Romujen tulevaisuus

Tekstiiliromulaisten työsaran ei kuvittelisi helposti loppuvan, vaikka kierrätystietoisuus ja mahdollisuudet arjen ekologisuuteen alati paranevatkin. Muutokset kulutustottumuksissa ja niitä ruokkivassa markkinakoneistossa eivät tapahdu hetkessä.

Tekstiiliromu haluaa jatkaa avoimin mielin kierrätys-teemaa varioiden. Viime aikoina kollektiivi on tehnyt yhteistyötä myös muiden taiteenalojen ammattilaisten kanssa. Esimerkiksi keväällä Tekstiiliromu ja mediataiteilijat Matti Niinimäki ja Aku Meriläinen yhdistivät ideansa sekä voimansa ja tekivät yhteistyössä interaktii-visen romun nimeltään Pasi, joka reagoi ihmisen läheisyyteen ilostumalla.

– Tekstiiliromu on kollektiivi juuri sen takia, että yhdessä on mukava tehdä ja ryhmässä on voimaa. Yhdessä toimiminen on yksi ryhmämme toiminnan motivaattori! Tulevaisuus on kollektiivillemme avoin. Erilaiset poikkitaiteelliset produktiot kiinnostavat ja tietenkin se yhdessä tekeminen.