Tekstiilitaidetta vanerista

Teksti ja kuvat Anna Kouhia

Uuden upean rakennuksen valmistumista odotellessa ei tarvitse tyytyä katselemaan karua työmaata.

Rovaniemelle Ounasjoen rantamaisemiin, museokeskus Arktikumin viereen, rakennetaan Metsähallituksen toimisto- ja näyttelyrakennus, Pilke. Rakennustyömaa sijaitsee kaupungissa näkyvällä paikalla, turistivirtojen kulkureittien varrella, ja tämän vuoksi työmaa-alueen ulkonäköä haluttiin ehostaa Metsähallituksen taholta näkyvästi.

Työmaa-aidan estetisoinnissa Metsähallitus kääntyi Lapin yliopiston tekstiilisuunnittelun oppiaineen puoleen, ja toteuttajat aitaprojektille löytyivät nopeasti. Tekstiilisuunnittelun syventävän opintoprojektin tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa visuaalisesti houkutteleva, Pilkkeen ideologiaa jo rakennusvaiheessa toteuttava rakennustyömaan väliaikainen suoja-aita. Toteutettavan aidan tuli olla moniaistinen ja mielenkiintoa herättävä, kokonaisvaltainen ja säänkestävä tekstiilitaideteos.

Tartuin suurisuuntaiseen suunnitteluhaasteeseen yhdessä opiskelijatovereitteni Ryota Yamaguchin ja Selina Väliheikin kanssa. Alkusysäys suunnitteluprojektillemme tapahtui syyskuussa 2009 ensimmäisen opintotapaamisemme jälkeen. Tästä alkoi tiivis rupeama, jonka aikana projektiryhmämme laati sekä visuaalisen suunnitelman että yksityiskohtaisen toteutusohjeen työmaan suoja-aitaa varten.

Aikataulu projektin toteuttamiseen oli tiukka ja suuruudeltaan projekti oli mittava. Tekstiilitaiteen menetelmiä soveltava aitaelementti tulee olemaan pystyssä rakennuksen valmistumiseen saakka, ja tuona aikana teoksen tulee näkemään noin 80 000 vierailijaa.

Jännittävän lisän projektiin toi valitsemamme materiaali, puu, joka oli meille kaikille suunnittelullisesti uusi tuttavuus. Oman osaamisemme tausta palautuu tekstiilisuunnitteluun ja tekstiilimateriaalin monipuoliseen hallintaan – itse olen valmistunut myös tekstiilityön opettajaksi. Projektin edetessä oli avartavaa huomata, kuinka oma käsityöllinen suunnittelutaito voi ylittää materiaaliset raja-aidat: suunnittelun taito ei ole siis sidottu materiaaliin. Vaikka teos on kaukana tekstiilityöstä, koen silti sen edustavan omaa käsityöllistä osaamistani.

Projektiryhmämme suunnitteli aluksi neljä ehdotusta suoja-aidan visuaalista ilmettä varten, joista Metsähallitus valitsi yhden jatkokehittelyyn. Tämän ehdotuksen pohjalta laadimme lopullisen suunnitelmamme, joka sainimekseen Tenho.

Nimi ”Tenho” viittaa metsän taianomaiseen ilmapiiriin ja kokemukselliseen luonteeseen. Itse taideteos on tunnistettavine puufiguureineen suomalaisen metsämaiseman representaatio: vanerista valmistetut kuusi-, koivu- ja mäntyfiguurit viittaavat sekä erilaisiin metsätyyppeihin että metsien orgaanisuuteen ja kasvuun. Toistuvan ja asteittaisesti muuttuvan raportin suunnittelussa on tavoiteltu sattumanvaraisuutta sekä iloista, dynaamista ja kokemuksellista mielikuvaa. Taideteoksen on haluttu myös antavan esimakua tulevasta, arkkitehtonisesti ainutlaatuisesta puurakennuksesta, joka valmistuu suoja-aidan takana.

Projektiryhmämme osalta suunnittelutyö on saatu päätökseen ja aita onnistuneesti pystytettyä. Aita, kuten oikea metsäkin, elää ja muuttuu kuitenkin vuodenaikojen ja sääolosuhteiden mukaan. Värittömät, käsittelemättömät puufiguurit ovat jo nyt saaneet pintaansa kuuraa, ja kun kevätaurinko alkaa lämmittää, alkaa myös värillisten puiden tervamaali tuoksua.

Tenho tulee kohtaamaan tulevan vuoden aikana pohjoisen ilmaston vaihtelevuuden pakkasineen, sateineen ja aurinkoineen. Tulemme mielenkiinnolla seuraamaan, millaisen vastaanoton suoja-aita saa suuren yleisön edessä. Jo nyt kommentit ovat olleet rohkaisevia.

Tenho-aita on pystyssä Rovaniemellä Arktikum-museokeskuksen edustalla lokakuuhun 2010 saakka.